jeber Postat 16 mars 2019 Författare Postat 16 mars 2019 8 timmar sedan, Kimozabe sa: Gillar din luftiga scape med separata öar. Ser oxå att det blev en vitbröstad Vill slå ett slag för oxidator om du skulle få lite prick, eller kanske även om du inte får det bara för att Mvh Kim Tack är själv hyfsat nöjd med. Nu ska det bara fyllas på med koraller, en mussla och nån fisk till. Jag kör uv nu i början med den vitbröstade men kommer stänga av det efter nån månad. Har haft svårt att hitta rätt balling mängd, KH envisas med att sjunka och jag är redan uppe i 80 ml/ dygn av romans bladning. I 360 behövdes max 40 ml och då växte det riktigt bra. mvh Jesper Citera
Kimozabe Postat 16 mars 2019 Postat 16 mars 2019 8 timmar sedan, jeber sa: Har haft svårt att hitta rätt balling mängd Vet inte riktigt hur du mäter (ofta). Men om du mäter både morgon och kväll bör du hitta någotsånär rätt inom en veckas tid. Sen borde räcker det att mäta varje eller varannan dag osv osv. Mvh Kim Citera
jeber Postat 16 mars 2019 Författare Postat 16 mars 2019 3 timmar sedan, Kimozabe sa: Vet inte riktigt hur du mäter (ofta). Men om du mäter både morgon och kväll bör du hitta någotsånär rätt inom en veckas tid. Sen borde räcker det att mäta varje eller varannan dag osv osv. Mvh Kim Mäter en gång per dag tills jag hittat rätt mängd. Bör ju närma sig nu tycker jag Citera
Kimozabe Postat 16 mars 2019 Postat 16 mars 2019 Mäter du 2 ggr per dag så ser du hur mycket det stigit eller sjunkit på dina doseringar och ser snabbare hur mycket du måste ligga på. Mvh Kim Citera
jeber Postat 17 mars 2019 Författare Postat 17 mars 2019 12 timmar sedan, Kimozabe sa: Mäter du 2 ggr per dag så ser du hur mycket det stigit eller sjunkit på dina doseringar och ser snabbare hur mycket du måste ligga på. Mvh Kim får börja med det Citera
jeber Postat 25 mars 2019 Författare Postat 25 mars 2019 Har ju haft problem med min dosering. Upptäckte att min doserpump inte sköter sig alls så idag blev det en ny hoppas det tuffar på bättre nu! Citera
jeber Postat 11 april 2019 Författare Postat 11 april 2019 Den nya doserpumpen har sköt sig perfekt och även min sambo allt ser bra ut efter att jag jobbat borta 2 veckor. Nitrat och fosfor är nästan nollade så det blir till att mata lite mer bara. Har inte hittat någon mussla än men det blir nog en beställning snart Citera
jeber Postat 13 april 2019 Författare Postat 13 april 2019 Är egentligen meningen att köra vb nu om några dagar men mitt fosfat och nitrat har blivit nästan nollat. Tror sambon matat lite lite... får nog vänta med vb ett tag eller vad tycks? Citera
jeber Postat 16 april 2019 Författare Postat 16 april 2019 Är egentligen meningen att köra vb nu om några dagar men mitt fosfat och nitrat har blivit nästan nollat. Tror sambon matat lite lite... får nog vänta med vb ett tag eller vad tycks? Trots massa mat och rört runt lite i botten då har jag bara 0.2 i nitrat.. får skaffa fler fiskar Citera
Kimozabe Postat 19 april 2019 Postat 19 april 2019 On 2019-04-16 at 18:19, jeber sa: Trots massa mat och rört runt lite i botten då har jag bara 0.2 i nitrat.. får skaffa fler fiskar Angenämt problem Citera
jeber Postat 19 april 2019 Författare Postat 19 april 2019 Angenämt problem Tyckte jag med först men hur mycket jag än ger fiskarna går inte nitratet upp. Får testa med salpeter om jag hittar, verkar vara lite svårt att få tag i. Citera
Kimozabe Postat 19 april 2019 Postat 19 april 2019 (ändrat) Citerar @Lasse ”nitrat och fosfat är alltid bra att ha hemma” - typ http://www.pmdd.nu/kopa-bulk-pmdd/ Mvh Kim Ändrat 19 april 2019 av Kimozabe 1 Citera
jeber Postat 19 april 2019 Författare Postat 19 april 2019 Citerar [mention=677]Lasse[/mention] ”nitrat och fosfat är alltid bra att ha hemma” - typ http://www.pmdd.nu/kopa-bulk-pmdd/ Mvh KimJepp Fick tag i salpeter idag så nu ska det nog ordna upp sig Blev äntligen med mussla igår 2 Citera
jeber Postat 26 april 2019 Författare Postat 26 april 2019 Ungefär 0.5 i nitrat.0 i fosfat med Hanna allt utom en Duncan ser ut som vanligt. Får fortsätta ge fiskarna massa mat .Kollar KH och nitrat 3-4 gånger i veckan annars är det rätt självgående. Snart dags att skaffa lite mer sps. Citera
jeber Postat 28 april 2019 Författare Postat 28 april 2019 Blev en ny bajsmaskin idag, hoppas han/ hon kommer trivas .Mussla verkar trivas vad jag kan se Citera
jeber Postat 16 maj 2019 Författare Postat 16 maj 2019 Hemma igen och det ser bra ut i burken . Nitrat runt 2 så sambon har matat på bra. Skickade iväg ett triton test idag, ska bli kul att se skillnaderna i mätvärden och om det är någon brist på något spårämne. Kör ju med romans balling och ungefär ett 10% vattenbyte i månaden. Citera
nike83 Postat 16 maj 2019 Postat 16 maj 2019 Snyggt! 10 anthias skulle kunna passa in och göra ditt vatten lite skitigare Citera
jeber Postat 16 maj 2019 Författare Postat 16 maj 2019 Snyggt! 10 anthias skulle kunna passa in och göra ditt vatten lite skitigare Tack nä tack men ett gäng sps till hade varit kul! Tyvärr väldigt dåligt utbud här nere och de som kan frakta uppdaterar lite långsamt Citera
jeber Postat 17 maj 2019 Författare Postat 17 maj 2019 Fick ett ryck och körde ett vb på 100l. Jag rengjorde även alla pumpar vilket är grymt tråkigt men effektivt . Citera
jeber Postat 22 maj 2019 Författare Postat 22 maj 2019 Har fixat en liten övervakningskamera så det går att titta till akvariet när jag inte är hemma. 500:- blir en billig extra försäkring, får bli batteribackup sen med men det är roligare att lägga pengarna på koraller just nu.Ska snart starta upp ett 60l fraggkar. Tänkte köra med hydra 26 en streamer och utan skummare. Kommer köra vb 2-3 gånger i månaden med vatten från huvudkaret. Några tankar på det? Citera
jeber Postat 23 maj 2019 Författare Postat 23 maj 2019 Fraggkaret på plats.Mitt icp test var tydligen ett N-doc men nu vet jag att KH är väldigt nära vad jag mäter hemma men som jag förmoda är nitrat långt ifrån. Får beställa ett riktigt icp test Citera
jeber Postat 25 juni 2019 Författare Postat 25 juni 2019 https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/92272/Helt okej, lite klent med en del spårämnen men inget akut. Blir till att justera ballingen inför nästa blandning .Testet drog iväg i tid så jag fick ett gratis test som plåster på såren.I övrigt ser akvariet bra ut, det mesta verkar växa. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.