Luddox Postat 22 januari 2019 Postat 22 januari 2019 Om Montiporan växer mer rörande tjocklek än yta (blir tjock mer än breder ut sig) är detta tecken på för starkt ljus, för mycket näringsämnen eller fel kemisk balans? Någon som stött på detta eller känner till orsaken (se bild)? Citera
danne031 Postat 23 januari 2019 Postat 23 januari 2019 Olika arter växer olika, om det inte är så att du vet att den vuxit annorlunda tidigare. Citera
Luddox Postat 23 januari 2019 Författare Postat 23 januari 2019 Jo, det är jag medveten om. Men som framgår av bilden rör det sig om en flakväxande montipora som ju företrädesvis växer till i form av flakutbredning. Nu blir tillväxtzonen istället mer i form av en klump (=kanten väldigt tjock istället för att breda ut sig). En ytterligare faktor kan ju ev vara strömningen runt korallen, vilket jag ser att en del anger på utländska forum. Oavsett vore det intressant att höra från någon forummedlem med erfarenhet av just detta.. Citera
j0nas Postat 23 januari 2019 Postat 23 januari 2019 Jag har två montiporor (confusa och hoffmeistri) som började växa på samma sätt efter att jag uppgraderade från maxspect razor till hydra26. Så hos mig beror det nog på starkare ljus. Grön flakväxande växer som tidigare men den står också mer skuggigt. Alla har fortfarande bra färg och tillväxt så har inte funderat så mycket mer på det 1 Citera
Luddox Postat 23 januari 2019 Författare Postat 23 januari 2019 Jag har två montiporor (confusa och hoffmeistri) som började växa på samma sätt efter att jag uppgraderade från maxspect razor till hydra26. Så hos mig beror det nog på starkare ljus. Grön flakväxande växer som tidigare men den står också mer skuggigt. Alla har fortfarande bra färg och tillväxt så har inte funderat så mycket mer på det Intressant, har själv två Hydra 52 som jag stegvis skruvat upp en del. Kanske läge att sänka ljusnivån lite igen..Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
j0nas Postat 23 januari 2019 Postat 23 januari 2019 Hittade två usla bilder men de illustrerar ändå tydligt skillnaden (båda tagna med samma mobil och ofiltrerade så visar kanske även på skillnader mellan hydra och maxspect) Vill inte påstå att det växer snabbare nu men annorlunda och jag gillar det 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.