imre Postat 5 februari 2019 Postat 5 februari 2019 (ändrat) Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kanske förklarar guld-brun cyano/alger på sanden? Ändrat 5 februari 2019 av imre Citera
kaptenen Postat 12 februari 2019 Postat 12 februari 2019 Generellt så visar ju ATI testet bra värden. Kanske skruva upp salthalten litegrann. Hur länge har du haft salifert-testerna? En del av deras tester tenderar att "ge upp" innan man hunnit ta slut på dem, om man inte mäter dagligen.. Citera
imre Postat 13 februari 2019 Författare Postat 13 februari 2019 Jag har hart salifert tester från november-december tror jag och jag har testat varannan dag.. snart är det slut på dom.. och alla tre kh, ca, mg mäter fel enligt ati..mg är nästan 100 fel .. är det ovanligt? Citera
danne031 Postat 13 februari 2019 Postat 13 februari 2019 KH via ICP är lite lurigt har jag fått för mig, det finns en anledning till att Triton t.ex. inte ger KH. Det kan ju vara så att inte gör helt rätt, exakt när ska man sluta droppa, när det börjar skifta färg eller när det är färdigt? När du slutar kanske är både för sent eller för tidigt, obs jag tänker hypotetiskt Se inte dina hobbytester för hemmabruk som en exakt vetenskap utan se det som ett sätt att se en trend. Det är ju inte hela världen om du inte får korrekt värde, så länge du får snarlika värden dag efter dag. Stabilitet är viktigare än exakta siffror. Eller så hade deras maskin en dålig dag och dina värden är korrekta 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.