hobbe_88 Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 hej kikade runt lite på länkarna och hittade en vågsimulator på akvariesystems hemsida. Den heter SCWD (squid) är det någon som har provat denna? hur fungerar den vad behöver man för pump? bra/dålig? Citera
thomas5547 Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Jag har en sådan.. fungerar finfint Citera
GustavF Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Jag har en och den fungerar bra. Pumpen skall vara så kraftig som möjligt för minimal effektförlust, men jag har för mig att det inte rekommenderas mer ca 3000l/h. Någon här körde dock 5000 l/h timmen genom den och det funkade tydligen bra.Den kan låta lite ibland, men inte så farligt. Har dock hört att en del har mer problem med ljudnivån. Förutom nackdelen att de stjäl effekt så lär de också vara svåra att rengöra då de inte går att plocka isär. Har läst om flera fall då de brutit ihop efter några månader p.g.a. saker som fastnat eller ackumulerats i dem.Jag är dock som sagt nöjd med min. Citera
hobbe_88 Postat 25 februari 2006 Författare Postat 25 februari 2006 hur sätter man på den då med en slangbit mellan den och pumpen? Citera
GustavF Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Jepp. Just nu har jag 19 mm slang, men lyckades även med en ansenlig mängd våld få på 16 mm. Citera
greger Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Jag matar min squid med 5000l/h och det funkar utmärkt, jag har dessutom limmat mina rör direkt med tangit!Om man tittar i bruksanvisningen så säger tillverkaren att ett förfilter ska användas - så att grejor inte ska fastna i mekaniken, avkalkning kan ju enkelt göras med citronsyra och en "loopad" pump.Det verkade i en tidigare tråd som om de squidar som lät var ex som ägarna modifierat ( "borrat upp" ) för högre vattenflöde! Så summa summarum så tycker jag att det är en kanon-pryl Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.