Gå till innehåll

Besök hos Aquarium Fischer


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Efter en flytt till Heidelberg i den tyska delstaten Baden-Würtemberg hade man ju ganska stora förväntningar på vad som kunde erbjudas på saltvattenssidan i detta akvarieland. Till min glädje upptäckte jag härom veckan att byn Walldorf ett par mil söder om Heidelbergs saltvattenbefriade statkärna var hemvisten för den tekniskt orienterade firma Aquarium Fischer - och visst minns jag att detta märke var ganska spritt i Sverige för en si så där tio år sedan.

attachment.php?attachmentid=5262&stc=1&d=1140875798

Aquarium Fischer visade sig ligga i ett så där typiskt tysk område en bit utanför själva Walldorf där enstaka vräkiga 80-talsvillor ligger insprängda bland småindustri och ”discounts”. Butiken var inhyst i källaren på något som verkade vara det något åldrade paret Fischers hem och efter ett kort snack med både Herr och Fru Fischer visade det sig att verkstan låg i ett hus alldeles bakom. Butiken var liten och sötvattensdominerad (!) och utbudet på saltvattenssidan nådde inte riktigt upp till mina ganska högt ställda förväntningar (det här är ju akvarieland trots allt). Istället för berg av färgrika SPS visade sig utbudet vara begränsat till mjukkoraller och skrivanemoner. Inte heller fisksidan hade så mycket att erbjuda förutom clownfiskar, Salarias och några kirurger. Fru Fischer gav en inte helt positiv bild av saltvattensintresset i den här landsändan av Tyskland som är inklämd mellan Frankfurt och Stuttgart. Istället talade hon drömmande om akvarielandet Sverige; nog måste det finnas en hel del saltvattenakvarister där – hon mindes hur de levererade hundratals produkter varje månad till Sverige för en så där tio år sedan. Trött på att rätta tyskar om det upplevda paradisiska Sverige drog jag mig bara till minnes något om grönare gräs…

attachment.php?attachmentid=5259&stc=1&d=1140875798

Butiken en trappa ned i källaren på paret Fischers hus.

attachment.php?attachmentid=5260&stc=1&d=1140875798

Butiken är liten och fullastad. Till höger ligger akvarieutställningen med färdiga akvariesystem.

Herr Fischer visade stolt upp en del av det mer tekniska sortimentet. Tydligen säljer kompletta färdigsystem ganska bra här. Flaggskeppet i butiken var ett T5-belyst akvarium från egen produktion med inbyggd sump, omfattande mekanisk/biologisk filtrering (filterpatroner), Turbokraftskummare (just såld så den saknades), kalkreaktor med korallgrus, och intervallstyrda cirkulationspumpar. Tekniken var med undantag från kalkreaktorn och Turbokraftskummaren, teknik jag minns väl från 90-talets början. Jag frågade Herr Fischer om korallgruset inte utgjorde en oönskad fosfatkälla med han försäkrade mig att de inte kunde detektera någon fosfat i vattnet som kom från kalkreaktorn. Vidare framkom det att Fischer tillverkade pumpar åt andra märken som holländska (tror jag han sa) IKS och Aquatic Nature.

Efter det tog ett sista varv i den lilla butiken, spanade in Herr Fischers stora saltvattenstank som varit i drift i femton år och lämnade butiken med känslan av att jag gjort en liten resa bakåt i tiden. Kölle Zoo i Ludwigshafen nästa!

attachment.php?attachmentid=5261&stc=1&d=1140875798

Foto på sumpen till flaggskeppet - ett färdigt saltvattenssystem. Notera kalkreaktorn till vänster, de många filterpatronerna som skall hålla vattnet klart och fungera som biologiska filter (nitrat?!). En Turbokraftskummare ur egen produktion saknas (där den vita pappersskivan ligger) för den såldes nyligen.

attachment.php?attachmentid=5263&stc=1&d=1140876054

Herr Fischers över 15 år gamla burk. Till vänster på golvet (ej i bild) står en Turbokraftskummare som verkar vara huvudfiltreringen. Belysningen utgörs av mängder av lysrör. Det lilla kafébordet framför karet är Herr Fischers favoritplats där han gärna tar sig ett bloss och beundrar tanken.

post-2082-14468912523974_thumb.jpg

post-2082-14468912524105_thumb.jpg

post-2082-14468912524238_thumb.jpg

post-2082-14468912524342_thumb.jpg

post-2082-14468912524458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...