Gå till innehåll

Akvarium i gammal fastighet


DennisL

Rekommenderade inlägg

Tja! 

Efter att ha kommit på plats i min nya lght är jag naturligtvis sugen på att dra igång ett nytt kar. Problemet är att fastigheten är ett sekelskifteshus och golvet sviktar ganska rejält när man går på det. Hade gärna dratt igång ett 600l, men tror inte jag vågar. Vad tror ni? Går det att stärka upp golvet utan att riva hela jäkla fiskbensparketten? 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, hade ett liknande problem med ett plankgolv i en gammal lägenhet som jag bodde i för många år sedan.

Riva upp golvet var inget alternativ i detta fall så vi fick tänka lite annorlunda.

Jag löste det genom att stabilisera ovanpå golvet, och gjorde enligt följande.

 

Underst mot golvet två lager av foam matta av den typ som man lägger under parkett golv.

Ovan på detta två spånskivor ca 25mm, som hade limmats och skruvats ihop så de blev en massiv enhet.

På detta så stod ett 450 liters akvarium så länge vi bodde kvar i lägenheten.

 

Tanken bakom denna konstruktion var att så länge akvariet rörde sig som en enhet så var det inget problem,

utan problemet var ifall det rörde sig olika mycket i olika ändar av akvariumet och då orsaka spruckna glas m.m

Skivan var så tjock och styv att även med ett fullt akvarium så såg man att plattan inte låg jämt mot golvet överallt,

men det var inget problem för den att hantera vikten från akvariet.

 

Kan inte garantera att detta fungerar för dig och ditt golv men det fungerade för mig under många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte bara en fråga om ditt innergolv, alltså parkett, reglar etc. 

 

Är du osäker så ta kontakt med värd/Brf och få reda på hur golvet/stommen är uppbyggd. Sättningar är nog inget som uppskattas och är det hyres så är även skador på ditt innergolv ett problem. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...