Gå till innehåll

260 liters


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har nu bestämmt mig det blir ett 260liters saltakvarium till sommarn...Men jag är helt ny inom salt..Så mina frågor är vilka grejer måste/ska man ha till ett 260liters akvarium?..Hade tänkt att ha koraller och kanske några få fiskar (typ clowner?)..Sen vet jag inte vad alla grejer är till för?? typ kalreaktor kalmixer o.s.v eftersom jag hålt på med ciklider i 4år så känner man bara till filter och doppvärmare typ classic.gifVilken filtrering är bra och så??

Tack i förhand =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få de svar du undrar så sök i forumet så hittar du en massa svar kanske. Hittar du dom ej så klart att vi skall hjälpa till.

Mina tipps.

-Köp en Skummare för den storleken på ditt kar.

-3-5 lysrör i olika ljusspectra (10000Kelvin-> ) och/eller Mh-lampa

minst 10% av vattenvolymen i Levandesten i ditt fall minst 26Kg

-Kalkmixer/Kalkreaktor é överkurs om man precis skall börja. Lägg hällre utdet på annat. Med dessa så håller man en stabil nivå med Calsium i karet och Kh som är viktigt för koraller å andra djurs levene.

-Pumpar minst 10ggr/h per Akvarie volym. vad har du för pumpar idag?? de du har kanske kan användas även nu.

-Olika Mättester. Ph, Nitrat, Nitrit, Ca, Kh é bra att börja med.

-

Man måste inte köpa allt nytt så leta frebrilt efter begagnat så får du ner kostnaden.

Lite från mig nån mer som vill tillägga...

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filter använder man inte i samma omfattning som till sötvatten.

Skummaren tar bort den mesta skiten i vattnet, resten är det tänkt att ska brytas ner biologiskt med hjälp av levande sten och djur.

Det kan dock vara vettigt att inte bara ha cirkulationspumpar utan även en viss filtreringsmöjlighet... då är det inte ren mekanisk filtrering jag menar utan att man kan ha aktivt kol och liknande för att rena vattnet kemiskt.

En riktigt bra grej att köpa innan du startar upp är en bra bok. Jag har lärt mig väldigt mycket ifrån serien Korallrevsakvariet 1-4 och ifrån boken Coralls av Julian Sprung.... men det finns kanske nyare bättre böcker nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfecta tips =D..

"vad har du för pumpar idag?? de du har kanske kan användas även nu."

Hmm har väll cirka 10cirkulitionspumpar med pumpkapaciter från 500L/H till 3300L/H och 2ytterfilter 1000L/H / 1900L/H...Tror ni Aqua Medic Midiflotor 400 L kan vara bra till det akvariet ??..Hur "viktigt" är egentligen MH??Funkar det med bara lysrör??..Iofs har jag sett MH saltvattens akvarium och det där "skakandet" från MHn är otroligt snyggt sen är det väll även bra?..Nått mer som behövs typ osmo lr så??LS tänkte jag ha ungefär 40-50kg tror ni det blir bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osmos är guld värt, det är inte många nybörjare som startar med det men när man sett skillnaden och förstår vad som blir kvar i akvariet efter alla avdunstade L vatten så ligger det som prio ETT på listan.

man behöver inte vara rik för att ha saltvatten, det gäller bara att prioritera.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer info om akvriet som kanske spelar roll?34mm hål i botten så kanske ska jag ha en sump?? Dock bara 45cm utrymme under karet...Och akvariet har måtten L100*D65*H40 höjden är juh bara 40 så behöver jag MH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 cm (högt?)räcker i allafall för att sköta cirkulationen i karet. Jag har kraftiga pumpar i min sump och kör all cirkulationen genom den. Det krävs lite kraftigare pumpar , men det blir snyggt utan pumpar i karet. Kolla även på specifikationer på skummare. En del skummare är förvånansvärt små och effektiva, kanske det finns något som passar till din sump.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du redan borrat så satsa definitivt på en sump! Det kan bli lite halvtrångt där under men med ett skohorn löser det sig =) Det är väldigt praktiskt med sump!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är redan borrat köpte det så efter som det var en ställning med flera akvarium hade han snabb tömmning på dom men det vill inte jag ha..Så nu är det tätat...Men det är juh bara å ta bort...ok då tror jag att jag satsar på sump (å ett skohorn) =D....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte bygga om bänken då du ändå skall börja. Men klart 45cm räcker säkert det med. Vet inte vad den skummaren som du sa vad den skall ha för minsta vattendjup för att funka. Ta detta mått å lägg till 10cm så kan vattnet i huvudkaret från hålet åka ner i sumpen utan att det blir översvämmning, Ja som en extra utrymme. Sedan så häverten slutar från ytavrinningshörnet/röret så skall detta vatten kunna få plats i sumpen.

Är det en sådan här skummareså é den helt okey för ditt akvarium!

Nja som det stog innan att skall du börja försiktigt så klarara man sig på lysrör. Det där porlandet får man dock bara med MH-lampa. Till ditt kar skulle jag köpt en 150Watts MH sedan då du vill börja med andra djur som "kräver" MH för att trivas..

Vanliga lysrör idag är mycket bättre än då jag började då fanns det bara 6500kelvin och idag räknar man väll minst 10000Kelvin, ju högre Kelvintal desto blåare blir ljuset.

65djupt skriver du. Ja smacka in 4-5rör så blir det snyggt tex 3/4 vita och 1/2 Actanicblåa.

Med det måttet på 100cm långt så är 30watts lysrör perfect eller 36watt T5-rör

T5-rör är nyare lysrör som de säger att det skall vara "samma" kräm i ljuset som en MH, men inte porlandet på vattenytan dock

Vet en som har 1x250watt + 2x70watt MH-lampor till ett akvarium som är 45cm högt

Lycka till och Varmt välkommen till oss Saltafiskar!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga men får man tag på en Begangnad så blir det ju billigare.

Sålde mina för 500kr/st i höstas, Min nya 250watts "Byggsatts" armatur kostade 1500kr med lampa

(E40-sockel, Drossel, Starter & Lampa)

Men köper man en MH billigt så vet man ju inte hur länge den har brunnit/lyst och då kanske måste köpa en ny lampa i inomsid. Lampa från ca 600kr->

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en grej till hur ska man få rätt flödde eller vad man ska säga ifrån sump tilla akvariet så det inte blir för mkt vatten i sumpen eller tvärtom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har sumpen under karet så kan du inte bara låta vattnet rinna ur och tro att du har en pump som kan returnera vattnet i rätt hastighet. Vad skulle hända i ett sådant system med strömavbrott? Det man gör är att man sätter en platta i hörnet där hålet är så att bara det vattnet som kommer från ytan går ner i sumpen. Om det då blir strömavbrott så kommer bara vattnet i ytan,slangar och rör att rusa ner i sumpen. Därför skall man ha tillräckligt med plats i sumpen så att den inte översvämmas vid strömavbrott. Vattenskador är otäcka saker så jag vill nog råda dig att tänka över ditt system nogrannt. Här kan du se hur jag har gjort: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hålet i botten är inte onödigt du skärmar av hörnet där hålet är så att ytvattnet rinner ner bakom avskärmningen ner i hålet. ska visa hur det ser ut för mig så kanske det blir tydligare?! (jag har fler hål än så där i röret nu, det funkade inte med så få, bilden är före jag startade.)

ytavrinning.jpg

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...