vaigge Postat 29 mars 2019 Dela Postat 29 mars 2019 Hej! Nu är det så att jag har haft mitt nya akvarium igång och det har cyklat färdigt.. Tänkte därför flytta över min fisk och mina koraller från det gamla till det nya karet. Hur gör ni i sådana lägen, koppar ni som man gör med nya fiskar från butik? Salthalten ligger på samma och temp är lite mindre än en grad värmare i nya karet. De andra testerna jag tagit ligger på ungefär samma! Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 30 mars 2019 Dela Postat 30 mars 2019 Jag hoppas verkligen att du tagit gammalt vatten, lite gammal sand och gammal sten med dig över till det nya akvariet. Då är det bara att lyfta över grejerna. IMO - om det gamla fungerar bra så är det bästa att flytta allt från det gamla till det nya och fylla på med nytt vatten, ny sand och ny sten om det nya är större än det gamla. annars får du en helt ny invänjningsperiod när du flyttar och en ny cykling eftersom du ökar belastningen ordentligt. MVH Lasse 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
imre Postat 2 april 2019 Dela Postat 2 april 2019 (ändrat) jag flyttade förra sommar 80liters kar till 350liters.. flyttade över ungefär 50-60liter gammalt vatten ( ville inte ta med smutsigt vatten som var på botten) resten fyllde på med nyblandat saltvatten.. tog med ungefär 2 koppar sand från gamla karet, resten blev ny död sand. Och flyttade över allt sten såklart till de nya ca 9kg.. resten blev marco rocks... alla fiskar och koraller överlevde och mådde bra.. rekommenderar att köra kol ett tag efter flytt Ändrat 2 april 2019 av imre Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.