Gå till innehåll

problem!!!!


Rekommenderade inlägg

är det ngn som har en ide om vad det kan vara för fel,för jag vet inte.

jag flyttade från ett 310 l till ett 576 l och då gjorde jag cirka 350 l nytt vatten(reef crystal)resterande gammalt inkört vatten(instant ocean),jag har ca 90 kg ls, 1x250w 10.000k blv hit,1x250 w 10.000 arkadia mh,ett 36 w t8 blårör,2x39 w t5, deltec 4040 retur,4745 cloosed loop,streem 7000 l cirk.alla värden är ok,ph,kh no3,no2,po4,ca,mäter med salifert.

nu till mitt problem koraller ser ok ut under lysrör men när mh går på drar allt in sej.har bytat till gamla lampor för att se om det blev skilnad men ingen skilnad.bytat ca 350l vatten till,ingen förändring.vad ska jag göra???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känsliga för det nya ljuset i samband med förändringarna? Sitter inte på samma höjd som tidigare? Testa att dampa ljuset från dina MH eller höj dem lite o se om det blir bättre. Om det funkar så kan du sänka dem allteftersom under en period.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Gustav. Det behöver inte vara ett problem. Koraller gillar ju inte förändringar och en flytt till en ny burk med nytt vatten, nya placeringar, nya strömförhållande o.s.v. tror jag också är orsaken. Om de slår ut fint under blåljuset så kör med det. Stäng av MH när de drar ihop sig och öka sedan MH-tiden succesivt efter hand som korallerna förblir utslagna tills du när den tid du vill ha.

Man kan ju se exakt samma beteende på enskilda koraller som man får hem från butiken och där ljusförhållandena skiljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter på samma höjd,har bara tänt lampan 1 1/2 tim de drar ihop sej nästan direkt.

Jag skulle testa utan MH ett par dar så de får tid att vänja sig vid allt det andra nya och sedan sakta öka MH som jag skrev. Du skriver ju att alla dina värden är OK, så det finns ingen anledning att göra något drastiskt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok!provar det,det konstiga är att jag satte en epyllia(stavning??) och en blastomussa som inte ville hos mej hos min bror som startade ett med nytt vatten efter mej,och där trivs mina koraller bra,visserligen bara 150 wmh men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...