knasten Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 satt ö lös m ficklampan nyss o fann en stor nakensnäcka...har läst att dessa kreatur hittar på en massa hyss, som äter på anemoner, mjukkoraller o svampar...denna har iofs varit tillsammans med hammarkoraller, kolonianemoner, skivanemoner, svampar o en stor symbiosanemon (h. magnifica) utan att de har visat tecken på hemskheter!när jag tänker efter har jag inte haft en enda trådalg i karet!!!den är ungefär 7-8cm lång och 3cm på det bredaste stället, grön brun spräcklih med ett "halv"tydligt, vitt streck på ryggen!hålla stenkoll på den eller spola ner den AWS?ha d o tack för alla framtida svar!alle Citera
GustavF Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Håll koll. Varför spola ner något som inte gör skada? Citera
Klubbsson Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Jag tror att den är en helt oskyldig algätare. jag har ett par stycken gåendes men jag har aldrig märkt att dom har gjort något ofog. Citera
Guest NoName Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Är du säker på att det är en nakensnigel och inte scutus?https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6922&highlight=snigelbajs Citera
knasten Postat 5 mars 2006 Författare Postat 5 mars 2006 har kollat runt lite o vet vad det är för ngt! sjöhare!!!eller VAR för ngt... hittade den mördad av en krabba..krabban ska fångas, paneras o stekas, serveras m rostade pinjenötter!!!ska fixa en fälla AWS.tack för svaren/ ngn som vill ha en krabba? Citera
greger Postat 5 mars 2006 Postat 5 mars 2006 Jag tycker också det låter mer som en scutus.en sjöhare är ju ganska lätt a känna igen på huvudet och den cylindriskt/koniska (jmf vinkork) kroppsformen och dom bägge utblåsen-ett på ryggen och det andra i baken Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.