Postat 8 december 20195 år Författare Pyjamaskardinalfiskar (Sphaeramia nematoptera) framför Pavona cactus-korall.
Postat 10 december 20195 år Författare Sjöhare (Dolabella auricularia) som äter alger från motvillig snäcka.
Postat 13 december 20195 år Författare En liten röd/orange korall på en frag-plugg. Ingen aning vad det är för korall då den kom med den levande stenen.
Postat 21 december 20195 år Författare Pyjamaskardinalfisk (Sphaeramia nematoptera) framför Pavona cactus-korall.
Postat 1 januari 20205 år Författare Helbild 2020-01-01 Cyanon borta och hyfsad kontroll över algtillväxt.
Postat 1 januari 20205 år Författare 2020-01-01 Det levande består av: FISKAR 10 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk) 1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby) 4 Poecilia wingei (Endlers guppy, 2 hanar, 2 honor) KRÄFTDJUR 2 Lysmata amboinensis (räka) 3 Lysmata kuekenthali (räka) 2 Mithraculus sculptus (krabba) 1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta) 2 Calcinus morgani (eremitkräfta) 6 Calcinus latens (eremitkräfta) 1 Paguristes cadenati (eremitkräfta) BLÖTDJUR 9 Trochus sp (snäcka) 3 Engina sp (snäcka) 4 Nassarius coronatus (snäcka) 5 Cerithium caeruleum (snäcka) TAGGHUDINGAR 1 Diadema setosum (sjöborre) 1 Archaster typicus (sjöstjärna) Asterina sp Små ormstjärnor KORALLER Sinularia sp Xenia sp Sarcothelia edmondsoni Clavularia sp Discosoma sp (brun) Rhodactis indosinensis (nyongrön) Ricordea florida "Rainbow" Euphyllia paraancora Pavona cactus Seriatopora sp "Bird of Paradise"
Postat 2 januari 20205 år Författare Lite bilder tagna idag (2020-01-02). Lysmata kuekenthali Ändrat 2 januari 20205 år av Petter N
Postat 2 januari 20205 år Författare Seriatopora sp "Bird of Paradise" Denna korall var under flera månaders tid täckt av gröna, håriga alger. Nu börjar den se Ok ut och jag hoppas att den med tiden blir fin.
Postat 6 januari 20205 år Författare I lördags rengjorde jag skummare, alla streamerpumpar och filter ordentligt. Därmed har de mikrobubblor jag hade i akvariet försvunnit. Igår konstaterade jag att en av mina guppyhanar har försvunnit. Misstänker att han har gått och dött. Nu har jag bara en hane kvar. Idag 2020-01-06 gjorde jag lite mätningar och tog vattenprover för N-DOC och ICP-OES. Det är första gången sedan jag startade igång detta akvarium, så det blir spännande att se resultaten. N-DOC har jag aldrig testat, så vi får se om jag klarar av att tolka svaren. Jag har nu under en period tillsatt 8 ml/dag vardera av Triton Labs Core 7:s 1, 2, 3a och 3b och KH tycks vara hyggligt stabilt på 8,3. Mätvärden 2020-01-06 Temperatur: 25 grader Salthalt: 1.025 Nitrit (NO2): mindre än 0,3 (Tetra) Nitrat (NO3): 25 (Salifert) pH: 8,15 (Salifert) KH: 8,3 (Hanna)
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.