Gå till innehåll

Petters Red Sea Reefer 625


Petter N

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Mätvärden 2020-03-21

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 8,2

 

KH-värdet är 0,6 högre än senaste mätningen för två veckor sedan och ligger nu på den nivå jag önskar. Jag kommer därför fortsätta med samma mängd Triton Core 7 (10 ml/dag från varje flaska). 

 

Förutom användandet av Triton Core 7 tillsätter jag varje vecka även 2,7 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht).

Ändrat av Petter N
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätvärden 2020-03-29

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 8,6

 

KH-värdet är 0,4 högre än senaste mätningen för en vecka sedan. Jag kommer därför minska dosen Triton Core 7 från 10 ml till 9 ml/dag från varje flaska. 

 

Förutom användandet av Triton Core 7 tillsätter jag varje vecka även 2,7 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ägnat delar av dagen till akvarieskötsel. Har b la rengjort en av mina streamerpumpar där jag upptäckte en del bubbelalger. Skummarkoppen rengjord och tömd, filtersockor rengjorda och byte av Seagel är gjord. Tog också bort en del Chaeto från refugiet då det började bli allt för fullt. Dessutom har jag gjort ett vattenbyte i mitt karantänsakvarium eftersom jag beställt lite fisk som jag hoppas kommer i veckan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick precis hem en leverans med 12 Chromis viridis. De var i väldigt dåligt skick. Nu ligger de i karantänsakvariet och 9 av dem verkar ha återhämtat sig hyfsat. Tre av dem tror jag tyvärr inte kommer att klara sig. Men vi får se. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jois sa:

Surt. Var köpte du firrarna? Hur länge fick de färdas? 

De skickades igår och kom fram idag, så det rör sig om ett dygns transport. De såg ut att vara packade bra i frigolitlåda och med Heat Packs, men vattnet fiskarna låg i var kallt. 

Ändrat av Petter N
  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2020-04-01

 

Det levande består av:

 

FISKAR

10 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk)

10 Chromis viridis (grön chromis, är just nu i karantänsakvarium)

1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby)
2 Poecilia wingei (Endlers guppy, 2 honor)
 
KRÄFTDJUR

1 Stenopus hispidus (räka)

2 Lysmata amboinensis (räka)

3 Lysmata kuekenthali (räka)

2 Mithraculus sculptus (krabba)

3 Lybia tessellata (krabba, jag har inte sett dessa på nästan en månad)
1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta)

2 Calcinus morgani (eremitkräfta)

7 Calcinus latens (eremitkräfta)

1 Clibanarius antillensis (eremitkräfta)

1 Paguristes cadenati (eremitkräfta, jag har inte sett denna på nästan en månad)

 

BLÖTDJUR

1 Dolabella auricularia (sjöhare)

12 Trochus sp (snäcka)

3 Engina sp (snäcka)
4 Nassarius coronatus (snäcka)

3 Cerithium caeruleum (snäcka)

1 Strombus sp (snäcka)

1 Hipponix sp (snäcka)

 

TAGGHUDINGAR

1 Diadema setosum (sjöborre)

1 Archaster typicus (sjöstjärna)
Asterina sp (små sjöstjärnor)
Små ormstjärnor

 

KORALLER
Sinularia sp
Xenia sp

Pachyclavularia viridis

Sarcothelia edmondsoni

Clavularia sp
Discosoma sp (brun)

Rhodactis indosinensis (nyongrön)

Ricordea florida "Rainbow"
Euphyllia paraancora
Pavona cactus

Seriatopora sp "Bird of Paradise"

Montipora sp (grön, flakväxande)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätvärden 2020-04-04

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 8,1

 

KH-värdet är 0,5 lägre än senaste mätningen för en vecka sedan. Jag kommer fortsätta med 9 ml/dag Triton Core 7 från varje flaska. 

 

Förutom användandet av Triton Core 7 tillsätter jag varje vecka även 2,7 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht).

 

Nu är det bara 5 Chromis viridis kvar av de 12 ursprungliga. De dog på löpande band de första dagarna. Nu har inget dött på ett par dagar och jag hoppas därför att de återstående fem får ett långt liv. Tyvärr kan jag konstatera att tre av dem har på sin ryggfena något vitt som ser ut som en svampinfektion. Jag tycker dock att även detta verkar ha minskat de senaste två dagarna och på en av de tre drabbade fiskarna tycks det nästan ha försvunnit helt.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stoppade ner några stora snäckskal i akvariet för några dagar sedan. En av mina eremitkräftor beslutade sig för att han behövde ett 10 gånger större "hus" och släpar nu omkring på ett gigantisk skal med en del svårigheter som följd. Men jag antar att han tycker att de är värt det. Man vill ju alltid ha mer eller större. Tyvärr så visar inte fotot skalan ordentligt. 

 

P4080116.JPG.45beaaf0277d0ed7b520b2f89cf03921.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätvärden 2020-04-11

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 8,1

 

KH-värdet är samma som vid senaste mätningen för en vecka sedan. Jag kommer fortsätta med 9 ml/dag Triton Core 7 från varje flaska. 

 

Förutom användandet av Triton Core 7 tillsätter jag varje vecka även 2,7 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag 2020-04-19 gjorde jag lite mätningar och tog vattenprover för ICP-OES. 

 

 

Mätvärden 2020-04-19

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.026

Nitrit (NO2): mindre än 0,3 (Tetra)

Nitrat (NO3): 0 (Nyos)

pH: 8,3 (Salifert)

KH: 8,2 (Hanna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har under en tid haft en mycket stor glasros i ett hål i den levande stenen. Det är den enda glasros jag sett, men den var riktigt stor. Har nu mer eller mindre dränkt den med Aiptasia-X. Jag hoppas att detta funkar för att ta dö på den och hindrar den från att spridas i vidare i akvariet.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...