Jump to content
Petter N

151-720 liter Petters Red Sea Reefer 625

Recommended Posts

5 timmar sedan, KennethN sa:

Triton anger inte salthalten, men den går att beräkna här:

https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php

Bra som koll på sin egen salthaltsmätare samt att det är bra att se till att salthalten är korrekt innan man börjar justera enskilda värden.

Enligt denna har jag en salthalt på 33.0263 och en densitet på 1.02185. Enligt min egen refraktometer är densiteten 1.025 och salthalten 35. 

Sammanställning av mätvärden från prover och mätningar tagna 2020-01-06:

Temperatur: 25 grader 

Salthalt : 1.025 (refraktometer)

Nitrit (NO2): Mindre än 0,3 (Tetra)

Nitrat (NO3): 25 (Salifert)

Nitrat (NO3): Mindre än 18,12 (Triton Lab)

Fosfat (PO4): 0,101 (Triton Lab)

KH: 8,3 (Hanna)

KH: 8,15 (Triton Lab)

pH: 8,15 (Salifert)

Kalcium (Ca): 420 (Triton Lab)

Magnesium (Mg): 1233 (Triton Lab)

Kalium (K): 358 (Triton Lab)

Boron: (B): 4,45 (Triton Lab)

Strontium (Sr): 4,69 (Triton Lab)

Jod (I): 29,00 (Triton Lab)

Aluminium (Al): 72,00 (Triton Lab)

Grönt visar värden som jag är nöjd med och orange sådana som jag tycker är OK. Inga röda värden, så här långt. Har lite aluminium i vattnet, sannolikt beroende på det fosfatabsorber jag använder. Jod är lite lågt och eftersom jag har en hel del Xenia-koraller så kommer jag tillföra 2,7 ml jod (Triton Lab) per vecka fram till nästa gång jag tar och skickar in prover till Triton. Jag tänker även tillföra 3 droppar (3 ml) järn (Korallen Zucht) varje vecka. 

Edited by Petter N

Så här ser mina matningsrutiner ut. Normalt matar jag en gång per dygn (klockan 18), men under helgerna matar jag två gånger (klockan 12 och klockan 18).

Måndag (18:00): Fryst Mysis (1 kub), Formula 2-pellets (½ kryddmått), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter). 

Tisdag (18:00): Fryst Cyclops (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Onsdag (18:00): Fryst Artemia (1 kub), Formula 2-pellets (½ kryddmått), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Torsdag (18:00): Fryst Mysis (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Fredag (18:00): Fryst Cyclops (1 kub), Formula 2-pellets (½ kryddmått), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Lördag (12:00): Fryst Red Plankton (1 kub), Fryst Formula 2 (1/4 kub).

Lördag (18:00): Fryst Artemia (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Söndag (12:00) Fryst Cyclops (1 kub), Fryst Formula 2 (1/4 kub).

Söndag (18:00): Fryst Mysis (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Så här ser mina matningsrutiner ut. Normalt matar jag en gång per dygn (klockan 18), men under helgerna matar jag två gånger (klockan 12 och klockan 18).

Måndag (18:00): Fryst Mysis (1 kub), Formula 2-pellets (½ kryddmått), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter). 
Tisdag (18:00): Fryst Cyclops (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).
Onsdag (18:00): Fryst Artemia (1 kub), Formula 2-pellets (½ kryddmått), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).
Torsdag (18:00): Fryst Mysis (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).
Fredag (18:00): Fryst Cyclops (1 kub), Formula 2-pellets (½ kryddmått), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).
Lördag (12:00): Fryst Red Plankton (1 kub), Fryst Formula 2 (1/4 kub).
Lördag (18:00): Fryst Artemia (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).
Söndag (12:00) Fryst Cyclops (1 kub), Fryst Formula 2 (1/4 kub).
Söndag (18:00): Fryst Mysis (1 kub), Tropical Green Algae Wafers (2 halva algtabletter).

Känns väldigt seriöst