Gå till innehåll

SPS i Mollyhotell?


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Till att börja med är jag lite kluven om denna fråga borde hamna under SPS, Nano eller Ljus, men jag testar.

Jag har i dagsläget inte startat något kar, men planerar att dra igång ett till hösten, antagligen ett Mollyhotell med 4*24W t5 belysning.

Mollyhotellen får en vattennivå på ca 40cm om jag förstått det hela rätt och armaturen hamnar runt 5cm över vattenytan.

Säg att man hypotetiskt bygger upp en mer eller mindre stenplatå 20cm från vattenytan, skulle det då (fortfarande rent hypotetiskt) gå att hålla någon "mindre" ljuskrävande SPS?

Detta skulle givetvis inte ens komma på tanke innan karet varit igång åtskilliga månader och mjukkoraller, samt LPS testats.

Jänkarna verkar vara lite kluvna i frågan om sps i nanokar, och jag litar inte riktigt på de vackra kar som presenteras, misstänker att en del fiffel idkas för prestige...

Tacksam för svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en hydnopora i ca 10år. Den har överlevt alla mina kar och alla missar också! Bör även överleva i mollyhotell!
Montiporor bör gå att hålla. Får man inte plats med nog belysning kan man bättra på "vattenklarhet" med kolfiltrering och ozon. Bättrar på ljusgenomsläppet.

Tack för svar! jag borde hållt mig till ämnet själv...

Tack igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det funkar som det ska så läser den av din ip-adress, mm mm. funkar på min dator allefall...

Ja ja, det var inget viktigt med denna hur som... Bara en liten grej jag hitaade, som kanse ej funkar.

jasså.. jo det förstod jag.. har en själv på min hemsida (www.bogren.nu ), när du skrev att den skulle vara rolig satt jag och väntade på någon snuskig/rolig text :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag aldrig haft SPS så borde jag nog inte uttala mig i denna fråga egentligen...

Ljuset är nog inte det största problemet med att ha SPS i ett litet nanokar. Det är snarare problemet att minimera svängningarna i vattenkvalite, värden och temperatur.

SPS´er gillar ju som bekant inte snabba svängningar utan vill ha inga eller mjuka långsamma förändringar, om folk har problem med svängningarna i "stora" akvarier, hur ska det då inte bli i ett litet mollyhotell?

Möjligtvis att du kan lyckas om du har ett befintligt "stort" akvarium och tar vatten ifrån det att du kan klara det.

Men som jag nämde i början, jag har ingen egen erfarenhet av SPS´er. Vi har ju många SPS kunniga här på forumet, de kan säkert svara bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...