Gå till innehåll

putsräka sjuk??


Rekommenderade inlägg

den bytte skal för 5dagar sen och fick "krokigare" antenner än vanligt, men nu idag hittade jag den uppochner vid en levande sten, putsarfunktionen funkar fint men den har stora problem att hålla balansen och kan inte förflytta sig för egen maskin....

startade saltkar med endast 1putsräka förra julen(2004) och 3-4månader senare dog den och jag la ner då

men nu i julas(2005) skulle jag försöka igen och nu har den överlevt 3-4mån så är det dags nu igen....?:död:

den har haft en salarias att putsa på och har även putsat bajset, men inte lika intresserad av att putsa fingrar.

Har ömsat5-6ggr

har ett 40L kar (frågat flera ggr i lokala butiken om mat till den men fått svaret att den inte behöver matas)

frågade härom dan här på forumet och fick svaret att den ska matas i små kar, men inte med vad jag ska mata med...?

inga avvikande vattenvärden, har ej fosfat- och silkattest.

!!!den lever ännu!!!

går den att rädda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det är för sent att mata den nu, har dessutom bara sötfoder. Butiken i stan har inget större saltutbud än...

Skall komma nästa vecka (...) Har troligtvis det enda saltkaret i stan och därför ingen annan att fråga här, så får jag väl tillförlita mig på detta forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan naturligtvis mata med sötvattensflingor. De speciellt gorda för saltvatten är mycket bättre (mindre fosfat mer näring). Mata du med sötvattensflingorna så länge.

Jag brukar (för att det är kul) hålla lite flingor mellan fingrarna och närma mig räkorna, då hoppar de över på handen och sitter där och mumsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att de helt klart skall matas. Matar du andra fiskar kan de ju leva på resterna, men att putsa en ensam salarias låter som svältdöd. Mina äter vad som helst inklusive mina händer. L. Debelius kan nypas ganska bra ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...