Gå till innehåll

gammal MH lampa = alger?


Hultis

Rekommenderade inlägg

hej! är det någon som vet om det finns samband mellan gammal MH lampa och alger? karet är 6 månader och mh:n är på ca 3 tim om dagen, det är en 150w kan jag tillägga, kommer inte ihåg kelvintalet. eller kan t5:orna ha större inverkan då dom är på längre tid? 2*80W för tillfället, geiseman actinic+ 22K och acuablue+ 15K.

en liten fundering bara för jag misstänkte fosfaten, silikaten i början men algerna växer mer och mer men bara på vissa stenar och det blir brunt på sanden, enligt saliferts tester och "om" jag har mätt/läst av rätt så har jag 0 i silikat och 1.5 i fosfat. men kan det vara värt ett försök med att låta bli att tända mh:n? har inga koraller än som tar skada..

har tyvärr ingen kamera hemma för tillfället heller så jag kunde visa er..

Mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

sånt får man räkna med

alger ploppar oftast upp när värdena inte såtr rätt till.

ljuset påverkar inte på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så det är med andra ord kemin som spökar...? fosfaten ska jag försöka råda bot på till löningen men sen får man se vart det bär hän då.. kan det finnas nåt mer man borde ha koll på än fosfat och silikat när det gäller alger?

jo alger hade jag att räknat med, trodde faktisk att alg soppan skulle räcka till fler personer, hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...