Gå till innehåll

grumligt vatten


Draedon

Rekommenderade inlägg

mitt vatten är inte så där kristallklart som det har varit. har inte haft något strul med burken förutom en clown som dog.. fick lite risiga värden av den döda clownen, dock acceptabla..

bytte ca. 25% i samband med hans död och nu tycker jag vattnet verkar vara grumligt.

förslag på åtgärder? filtrera med kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

aarggh! nu har vattnet blivit grumligt igen efter att ha varit kristallklart ända sen jag startade den här tråden...

kom hem igår efter att ha varit borta med jobbet 4 dagar och vattnet ser ut som skit!

brunaktigt väldigt grumligt, vad f-n kan ha hänt? blandar vatten för ett vattenbyte nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som ditt kar är i obalans och jag tycker att du ska ta nitrat, nitrit, kh, Kalcium, Fosfat, Ph test först innan du böjar byta vatten. Kör med en filterpatron för att se om det klarnar upp. Jag vill också gnälla lite nu när jag ändå skriver och det är de här med nanokar och nybörjare, Jag tycker inte om detta att nybörjare startar ett nano som första kar utan det kräver mer av akvaristen än ett större och många startar upp helt fel. Här är min åsikt hur man startar ett saltkar.

1. Man fyller karet med osmosvatten, En del tycker det går bra med vanligt kranvatten men då måste det vara extremt bra vatten och det har inte många i detta land så osmosvatten är överlägset bäst för mindre problem senare.

2. Välj ett bra saltmärke. De bästa är idag Reef crystal och Tropic Marine pro reef och tydligen ska korallen-zuchts eget salt vara bäst enligt Tomas pohl själv men fan vet han är ju partisk.

3. Lägg i Ls och fixa en inredning som du är nöjd med.

4. Ingen belysning! Starta skummaren om du vill men du kan vänta någon vecka också om du vill. Vänta 2 veckor och mät nitrat & fosfat och finns det fosfat använd Rowaphos eller någon annan fosfatremover och är nitraten hög vänta ytterligare. när sedan nitrathalten är så låg som möjlig och fosfaten 0 då är det dags att starta med lite ljus. man kan börja med ett lysrör som går ett par timmar varje dag i en veckas tid och sedan kan du öka någon timme varje dag och sedan om man har Mh så kan man tända den med en timme första dagen och seda öka med en timme varje dag tills man har kommit upp till 7-8 timmar.

5. När man har börjat med ljuset och kört en vecka kan man stoppa i en fisk eller 2 och gärna en städpatrull bestående av snäckor. Om man vill ha sand på botten kan man lägga i det nu med.

6. Nu är karet igång och nu gäller det att sköta det riktigt genom att tömma skummarkoppen mm. Om man vill ha koraller så måste man se till att värderna är bar genom att tillsätta Kalcium och karbonater, Magnesium och Ev stontium. Bra värden ska vara!

Kalcium: 380-420mg/l (detta räcker )

Kh: 7-10

Magnesium:1200-1300

Strontium: 10-20

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag håller själv med om nybörjare och nano.. lätt att vara efterklok.. jag startade utan att kunna speciellt mycket, vilket jag nu ångrar, men så är läget..

håller på att göra iordning ett 250l + 100l sump eftersom jag, precis som du säger, nu har förstått att ett litet kar inte är bra att börja med. osmos har jag inte använt, men ska köpa en nu.. körde med lyset på hela tiden i början pga. jag inte visste bättre. så jag startade hel jävla fel rent ut sagt, men så är tyvärr läget.. ska skeppa iväg allt levande till min kusin för att kunna starta mitt 250l rätt från början. men det blir inte förens till helgen, och jag vill gärna att allt lever.. därför jag frågar.

här är vattenvärdena:

Temp: 26

Salt: 1,022

PH: 8

KH: 8

Nitrit: <0,02 mg/l

Nitrat: <1 mg/l

Fosfat: <0,01 mg/l

Ammoinak: <0,01 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo nog skulle jag kunna göra ett helt vattenbyte.. har en tunna på 100l, men jag lägger ner det här nu och satsar på mitt 250 + 100 istället.

hade jag läst mer innan jag kastade mig in i den här hobbyn så hade jag aldrig startat det här karet från första början.

fick lära mig den hårda/dyra vägen att när nått börjar skita sig så kan det väldigt fort gå helt å helvete med ett litet kar.

men men.. jag bryter ihop och kommer igen till sommaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...