Gå till innehåll

Projekt: juvel


Neruza

Rekommenderade inlägg

Hej!

Här kommer en vägg av text och en hög av frågor...

Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället!

Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter.

Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen!

Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten.

Tanken är att börja lite försiktigt, dvs fish only.

Tänkte mig några clowner, gul kirurg, städpatrull och ev någon annan spännande fisk!

För att sedan gå vidare till mjuka koraller och sedan hårda!

Här kommer frågorna!

vad jag förstått så är det levandesten som gäller, är levandesand lika viktigt?

min tanke är att slita ut juvels egna filter och låta stenen sköta filtreringen, med hjälp av powerheads eller liknande. Måla bakgrunden svart.

Men jag hade gärna viljat dölja all teknik. Detta kräver, vad jag förstått, en sump.

Då skåpen i bänken inte är så rymliga så kommer det inte få plats en större sump, så sumpen kommer endast vara till för att dölja tekniken och inte för att få mer vattenmängd som är värd att nämna. Detta ska alltså bli ett litet DIY projekt. bygga egen sump, fixa ytavrinnare, köpa skummare osv.

Vad för ytavrinnare? köpa? bygga? gärna tystgående

hur bygger jag sumpen? hur många fack?

vilken skummare?

refugium?

hur gör jag med rören till och från sumpen? storlek??

hur stor pump behövs för att skicka tillbaka vattnet i karet?

Då jag tänkte börja med fish only så har antar att ljuskravet inte är något nämnvärt, så tänkte bara använda juwels egna marin LED lysrör. Men jag antar att dessa kommer behöva bytas ut när de hårda korallerna börjar trilla in? kanske inte ens räcker till de mjuka?

Kan jag låta juwels lock sitta kvar eller ska det bort? har inte sett många saltvatten kar med lock så antar att det finns en tanke bakom detta?

Jag har ett resande jobb och är borta ca 3 dagar i veckan, och jag vill inte be min gravida sambo att böra stora hinkar för att fylla på avdunstat vatten så en ATO kommer jag också behöva.

Hur bygger jag den? vad behöver jag? skickar man i ATO vattnet rakt ner i sumpen? 

Sedan kommer jag även behöva skaffa mig ett osmos eller ett RO/DI filter...samma sak? Då närmsta saltvatten shop ligger ca 1h iväg.

Vilket filter är prisvärt?

Vilket salt?

Vilka testkit bör jag ha?

Andra förslag på fisk?

som ni ser så har jag en hel del frågor, och det finns säkert många fler som jag inte har lyckats komma på nu i skrivandets stund...men som sagt så är jag helt grön... och hellre fråga för mycket än att göra ett misstag som leder till en total krash i karet, right? :)


Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få, då varje svar på en fråga är ytterligare ett steg mot min dröm :)
Mvh!
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
 

Jag har ett juwel 350 och byggde sump på ca 90 liter i ena skåpet och 12 liter ato i andra skåpet. Har även modifierat för att få plats med uv-c i det ena skåpet. Sumpen är gjord av 6mm glas och facken inne i 2st är på 4mm skivor. 34x50x50cm men gör den 33 bred annars får du såga på kanten på skivan som sitter i mitten där bak. Sumpen sticker även ut 4cm bak. Annars tyckte jag volymen blev för liten. Kan ju köra sump i 2 av skåpen som är ihopa kopplade. Eller försöka modifiera ett sido skåp och mittenskåpet och ha en sump på tvären. Men 450 har väll ingen dörr i mitten?

 

Jag valde herbie installationen med 2 st 32mm rör ner. Och 25 mm på andra sidan för pumpen och 16mm till uv-c.

ytavriningen är 10x25x10 cm och returpumpen är på 5500l/h körs på 58%

 

har även bytt ut den hemma gjorda biopellets reaktorn till en aquaforest an110 där jag kör zeomix, aktivtkol och fosfat reducering. Men den är inte med på bilderna.

 

har även sågat av de 2 mittstagen i akvariet och ersatt med genomskinliga då de skugga ljuset och kom för långt ner så att vattnet skvalpa på dem hela tiden.

 

locket har jag inte på för att det blev för varmt och för lite luft ombyte, dok avdunstar det ju mer.

 

de sista 3 bilderna i denna tråd är på den nya setupen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...