Gå till innehåll

Refugium


Chilli

Rekommenderade inlägg

Vad behövs för ett fungerande refugium?

Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten?

 

Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka?

 

Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång?

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du vill uppnå med det, men vill du ha det som en intressant och kul extrautrymme så blir nog mina främsta rekommendationer dessa:

 

Massa flöde, sätt i en dedikerad streamerpump så att vattnet far runt ordentligt.

 

Massa ljus, det är grunt i facket misstänker jag så ös på så allt badar i ljus.

 

Grus eller sand, gruset håller sig på plats bättre. Nästan alla smådjur och kryp gillar ett bottensubstrat att gräva och bo i.

 

Mina refugier brukar få massa alger, så man får slita ut en skvätt ibland. Annars är det självskötande. Besvärligaste brukar vara att undvika att för mycket ljus spiller ut i resten av sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora anledningen till att jag vill ha refugium är att jag vill hålla näringsvärdena lite i schack och eventuellt kunna ha lite smådjur till fiskarna så småningom.

Jag hade en tanke att slå sönder lite levande sten till bitar som är ca 5-10cm stora istället för grus.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...