Gå till innehåll

Mitt första akvarium..


Draedon

Rekommenderade inlägg

Ja det är väl lika bra att starta en tråd om mitt nuvarande kar istället för att sprida ut alla dumma frågor över hela forumet ;)

De korkade frågorna om mitt nya projekt kommer jag dock fortsätta att sprida villt omkring mig :skrattar:

Det tekniska:

105l akvarium

2x30w T8 med reflektorer.

Sander Maxi-Skim, Schego w3 luftpump.

Fluval ytvattenrenare kopplad till Maxi-Jet 1000.

AquaClear Powerhead 70 (1250l/h) cirk pump med filterpatron som laddas med kol/rowaphos osv. efter behov.

Fiskar:

1 Ocellaris (hans polare dog tyvärr efter ett besök i en pump som jag trodde var "säker")

1 Pseudochromis paccagnellae

1 ecsenius bicolor

Städ crew:

några Tectus sniglar och blåa eremiter (p. operculatus)

Samt 1 gigantea anemon och clavilaru virdus (stavning?)

och runt 6kg LS. Mer ls är på väg.. ska neråt landet snart och shoppa lite.

Är dåligt med saltbutiker i dalarna tyvärr.

Vattenvärden förtillfället (tror den döda clownen har rucklat lite på de annars stabila värdena)

Temp: 25

Salt: 1,022

PH: 8,4

KH: 8

Nitrit: 0,02 mg/l (ppm)

Nitrat: 10 mg/l

Fosfat: <0,01 mg/l (ppm)

Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm)

Ca & Mg glömde jag såklart skriva ner, men dom värdena var "helt ok".

Mja, det var väl allt... Karet har varit igång sen nov-dec förra året (tror jag, minne fiskpinne...).

Har lite strul med brunalger, men det hör väl till ett relativt nystartat akvarium.

Sen vill jag ge ett stort tack till alla kunniga och vänliga människor här på SG som har hjälpt mig.

Startade det här karet utan att veta ett skit om saltvatten (ja, jag vet att jag är korkad), men nu efter otaliga frågor här på guiden och ett antal sträcklästa böcker samt samtal med erfarna saltakvarister så känner jag äntligen att jag vet vad jag håller på med :)

post-2037-14468912559745_thumb.jpg

post-2037-14468912559906_thumb.jpg

post-2037-14468912560069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bilder har jag dock inte riktigt lärt mig hur man bifogar :x

här är lite fler.. bla på stjärnpolypen före/efter ommöblering och brunalger som täckte den.

den verkar inte riktigt ha återhämtat sig. algerna växer över den väldigt fort :(

sen en bild på blenniden som idag var väldigt arg på en snigel som blockerade hans favorithåla :)

Och så en bild på min, trots namnet, pyttelilla gigantea anemon.

Har en kamera som är riktigt rutten när det gäller att fota akvarium, så bilderna blir tyvärr inte bättre..

post-2037-14468912560207_thumb.jpg

post-2037-14468912560361_thumb.jpg

post-2037-14468912560504_thumb.jpg

post-2037-14468912560654_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tycker det funkar bra. litet akvarium, har inte så mycket fisk och matar inte så värst mycket så det funkar.

nackdelen är dock att luftpumpen låter lite (schegon är iofs ganska tyst, men inte helt tyst) och att man måste byta träbiten titt som tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nuså... 10kg LS är beställt. kommer tyvärr inte förens om två veckor.

har en kompis i Linköping som ska komma och hälsa på, lyckades övertala honom om att stanna till längs vägen och köpa 10kg. Det är för roligt hur ens polare som inte är akvarister reagerar när man ber dem om tjänster..

"Är du dum i huvudet? Ska jag åka över Karlstad bara för att köpa några stenar?" haha :)

Är som sagt lite tomt i karet.. men nu kommer det mer sten så jag landar på en 15-16kg totalt.

men jag skulle behöva lite tips på koraller som är lämpliga för nybörjare.

har en bit clavilaru virdis och så har jag blivit lovad lite xenia av en vänlig själ här på forumet.

men sen då? har bara 60w t8 över karet, så det är inte mycket ljus att skryta med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helvetes jävla skit rent ut sagt! nu har den där förbannade pumpen skördat sitt andra offer.. clown nummer 2. varför ska dom in i pumpar och nosa!? trots det medföljande "insugsskyddet" som jag även proppat full med filtervadd för lite extra skydd så lyckades clowen få in huvudet och dö... nu slänger jag ut fanskapet...

tänkte köpa en marea stream.. antingen en 2400 eller en 3200.

karet är ju på 105l men pumpen ska även användas i mitt 250l.

tror ni det räcker med 2400? har även en maxi-jet 1000 till en fluval ytvattenrenare.

och dom pumparna är väl byggda så att inte en fisk ska kunna komma in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte i en Marea Stream 3200 i mitt 100-liters igår och får väl säga att det är nog i svagaste laget för mig iaf. Skulle om jag hade kunnat, bytt den till en starkare variant, kanske 4400 istället. Det är jus inte så stor prisskillnad, och dessutom kan man strypa flödet något med en vridbar ring runt inloppet. Men med övriga pumpar i karet, så skall det vara tillräcklig cirkulation för mig hoppas jag. Gillar pumpen för övrigt, många olika fästen och möjligheter att få flödet i den riktning man önskar.

Tråkigt med din clown förresten, kanske var självmordsbenägen nu då den vart ensam...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja clownen kanske vart deprimerad och bestämde sig för att gå samma väg som sin polare..

jag tror jag köper en 3200. då blir det ju 4200 l/h totalt med maxi-jet, borde inte det räcka tro?

eller skulle man gå upp en storlek till? karet jag har nu har måtten 100x30x35

och kommande kar är 110x50x45.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...