sedde Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Har fått problem med mina clowner 2 st Amphiprion frenatus varav en död nu och 2 st Amphiprion sebae, dom har hållt sig undan och hyperventilerar och vägrar att äta sedan några dagar tillbaks, det är ingen annan fisk som visar några tecken, det ända jag har gjort innan det började är ändrat om lite i inredningen och tillfört en ny medlem i karet en Acanthurus lineatus. Någon som har varit med om liknande eller har tipps???? Citera
Dykaren Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Vad har du för vattenvärden? Har du mätt nitrit, nitrat och PH? Citera
sedde Postat 15 mars 2006 Författare Postat 15 mars 2006 Två små prickar på den ene bara, har sett prick på dom för några år sedan men då reagerade dom inte alls och åt som vanligt. Citera
Capote Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Mystiskt!Vatten OK och inga synliga sjukdomstecken på clownerna alltså. Lineatusen är ju en snäll kirurg. Övergripande problem borde ju drabba andra fiskar också. Citera
sedde Postat 15 mars 2006 Författare Postat 15 mars 2006 Tycker också det, går ju inte att få tag på fiskarna utan att riva och plocka ut all inredning så det finns väl inte så mycket att göra för tillfället. Citera
crille Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 ok,verkar konstigt,kanske linnetusen hade något skit med sig,som inte brutit ut,men smittat andra.men det hjälper ju inte nu. Citera
Connaissancen Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Ja, det verkar ju som att lineatusen hade med sig något, men som inte brutit ut på honom själv.Jag hade själv två kirurger med prick nyligen. En segelfena och en gul. Prickarna syntes på segelfenan men inte alls på gulingen, men båda hyperventilerade.Jag satte båda i karantän och sänkte succesivt salthalten, varefter båda nu är bra. De började ganska omgående andas normalt och äta. Citera
sedde Postat 15 mars 2006 Författare Postat 15 mars 2006 Har en stor palletkirurg och en stor vitbröstadkirurg, en kejsare en dvärgkejsare en madarin en sandvändare två fröknar och en magnifica men inga problem med dem. Citera
Connaissancen Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Ja, det kanske inte är parasiter, hoppas det.Men är det det, så finns det en risk att de kommer att släppa och föröka sig. Sen är det inte säkert att de andra klarar den större anstormningen. Putsarfisk kan ju hjälpa. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Amemonfiskar är extremt känsliga för Amyloodium marinum som ofta angriper gälarna och inte så ofta huden. Jag hoppas du inte har släpat in detta gissel. Citera
sedde Postat 16 mars 2006 Författare Postat 16 mars 2006 Menar du släpat in det i mitt kar? Clownerna verkar normala nu och har ätit i dag, en har fått ganska trasiga fenor under dessa dagarna men verkar må allmännt bra nu så jag får hoppas det är över nu med bara en förlust. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 Det kan också vara bakteriell sjukdom. Vad jag menar med släpa in är att man inte har hållit nyinköpta djur i karrantän. Obs gäller all fisk men även andra lägre djur. Flera bakteriella sjukdomar går både på fisk och lägre djur så är t.ex Tridacna musslor extremt känsliga för Vibrios. Citera
sedde Postat 18 mars 2006 Författare Postat 18 mars 2006 Allt i karet är normalt igen vet inte vad som hände, ska nog avvakta med att inköpa några nya invånare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.