Gå till innehåll

Clownsjuka????


Rekommenderade inlägg

Har fått problem med mina clowner 2 st Amphiprion frenatus varav en död nu och 2 st Amphiprion sebae, dom har hållt sig undan och hyperventilerar och vägrar att äta sedan några dagar tillbaks, det är ingen annan fisk som visar några tecken, det ända jag har gjort innan det började är ändrat om lite i inredningen och tillfört en ny medlem i karet en Acanthurus lineatus. Någon som har varit med om liknande eller har tipps????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det verkar ju som att lineatusen hade med sig något, men som inte brutit ut på honom själv.

Jag hade själv två kirurger med prick nyligen. En segelfena och en gul. Prickarna syntes på segelfenan men inte alls på gulingen, men båda hyperventilerade.

Jag satte båda i karantän och sänkte succesivt salthalten, varefter båda nu är bra.

De började ganska omgående andas normalt och äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du släpat in det i mitt kar? Clownerna verkar normala nu och har ätit i dag, en har fått ganska trasiga fenor under dessa dagarna men verkar må allmännt bra nu så jag får hoppas det är över nu med bara en förlust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan också vara bakteriell sjukdom. Vad jag menar med släpa in är att man inte har hållit nyinköpta djur i karrantän. Obs gäller all fisk men även andra lägre djur. Flera bakteriella sjukdomar går både på fisk och lägre djur så är t.ex Tridacna musslor extremt känsliga för Vibrios.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...