Gå till innehåll

Akvariet i vardagsrummet, sumpen i garaget


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag är påväg att köpa ett hus, och då måste naturligtvis akvariet planeras innan man slår till. Men tyvärr är det ganska litet hus och det blir svårt att få in ett så pass stort akvarium som man vill ha, (ca 1000L) Själva akvariet går att få till men då kommer det att bli svårt att komma åt akvariet. Utrymmet för sump och dyligt kommer att bli mycket begränsat. Och har man en liten sump med lite utrymme runt ikring blir akvaret mera svårskött. Just nu har jag ett 720 med sump under och jag tycker att det är urbökigt att tömma skummaren och greja med filter. Sen gör utrymmet att man heller inte kan välja vilken utrustning man vill utan tvingas att ta lösningar där storleken är begränsningen.

Det jag värdesätter mest med ett akvarium är placeringen. Det ska stå så det syns och lyser upp en del av huset med sin prakt. Och man ska kunna sitta i tvsoffan och ha akvariet som en naturlig del i vardagsrummet. Dom kraven gör desvärre att det inte fins så gott om utrymme.

Då kan det vara en lösning att ha sumpen i garaget. Fins det någon på Guden som kör med en sådan lösning? Det vore intressant att se hur någon annan har löst alla små praktiska problem. Så man själv slipper upprepa dem.

Att dra 30m rör så att det blir bra kräver ju en viss planering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går naturligt vis jätte bra. Enda krav är att pumpen har tillräcklig kapasität. Så är det byggt på de flesta offentliga akvarier där sump rening m.m t.o.m. ofta ligger i en annan byggnad. Se till att det finns skruvkoplingar på rören så att de går att öppna för rengöring då det efter något år i drift börjar växa div. rörmaskar m.m inuti rören och försämrar flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att det är fler som går och funderar på samma ide.

Klubbsson var har du för förutsättningar ? Här har jag garaget ett par meter bredvid huset.

Det finns en lång tråd på Reef Central:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=522988&perpage=25&pagenumber=1

Han har 60 fot mellan karet och sumpen (i garaget), jag har inte hittat någon info angående höjden mellan karen.

Leif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ca 10m mellan garaget och den tänkta akvarieplatsen.

Det ideala är ju om man lägger rören i golven, och allt vatten och avlopp måste ändå bytas. Rören måste då isoleras för att akvariet inte ska bli uppvärmt av golvvärmen.

Sen undrar jag lite på hur grova rören måste vara. Om rören ligger i golvet kommer dom att forma ett U. Vad blir då det möjliga flödet? Tar man ett groft rör kommer det att bli fullt med skit, tar man ett tunnare så blir kapaciteten lidande, speciellt om man får ned oönskad luft i rören.

Kul att se att det fins fler som går i samma tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sidan 6 i tråden på RC står det att han använder " 50 feet of 3 x 2" PVC " finns även bild på rördragningen ut från huset.

Var man undrar är hur det ser ut i andra ändan , är det en böj upp från marken till sumpen så att han får det " u " du skriver.

Du har värme problem att ta hand om , jag har iså fall tvärt om, kylproblem att ta hand om då jag måste gräva ner i backen, går kanske också att lösa med isolering, någon som har några ideer ?

Leif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att ha sumpen i garaget vore det kanske lättare att ställa akvariet på en högre bänk, så att det blir mer plats för sump och utrustning under akvariet. När man ska i och fixa i själva akvariet går det att använda en bänk etc att stå på för att komma tillräckligt högt upp så man når ned med armarna i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att ha sumpen i garaget vore det kanske lättare att ställa akvariet på en högre bänk, så att det blir mer plats för sump och utrustning under akvariet. När man ska i och fixa i själva akvariet går det att använda en bänk etc att stå på för att komma tillräckligt högt upp så man når ned med armarna i akvariet.

sidosump som ländström har, så slipper man böja sig ner...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...