Gå till innehåll

bio-calsium höjer mitt kh mycket


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

håller som alla andra på och kämpar med att höja mitt ca och kh värde, ligger på 330ca och 7-8 kh

byter 25L vatten varannan vecka.

nu till mitt problem... jag kan inte höja mitt ca värde, det ligger mellan 300-330 men försöker jag höja det högre så skjuter kh i höjden, provade och tillsätta mer under nästan två veckor.

första veckan ca runt 320 kh 13, veckan som föjde ca låg still kh:t låg på 17!

(svälj) vad göra nu? tillsatte inget mer biocalsium..... efter lite över en vecka låg kh på 10.

senaste halvåret ligger ca och kh still på 330/7-8 har planer på en kalkreaktor men det får vänta till hösten och det nya karet.

Är det någon som haft problem med att kh:t skjuter i höjden av tropic marines biocalsium?

det här kan väl inte vara rätt? eller har jag fått kalkavlagringarna i huvudet istället för i karet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag använder Tropic Marin rakt av, salt och tillsatser. I början fick jag samma effekt med högt KH i samband med tillförsel av Bio-Calsium. Sedan började jag tillsätta Bio-Magnesium till rätt nivå och då fick jag ordning på vattenvärdena, med ett normalt KH i kombination med rätt Ca och Mg.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa salthalt+magnesium e de för lågt får du inte upp ca.

Är inne på samma linje. Kalciumklorid är annars effektivt. Jag är lite motståndare till preparat som man inte vet vad de innehåller. Kör själv med Ballingmetoden och dessa salter blandar jag till själv. Tycker det är säkrast. Man vet vad flaskorna innehåller. Inget Hokus Pokus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Tropic Marines Biocalsium och när man håller på att höja Ca-halten i karet,

så ökar KH (typ 12-15), men efter ett tag (typ en vecka) så sjunker det igen.

När jag höjer Ca-halten, så häller jag i så mycket calsium, så att KH hamnar på max ~ 12-14,

men när det hela stabiliserar sig dvs när man inte behöver öka CA-halten mera, så sjunker KH till ~8-9.

Tropic Marin har ett preparat som heter ALCA-BALANCE,

som trycker ner KH-värdet när man "snabbt" vill öka Ca-halten i karet eller

om man har hög förbrukning av Ca i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan började jag tillsätta Bio-Magnesium till rätt nivå och då fick jag ordning på vattenvärdena, med ett normalt KH i kombination med rätt Ca och Mg.

gött där satt den! då e det pga mitt magnesium värde, testar inte för magnesium... då vet jag vad jag ska lägga en del av lönen på när den kommer imorn... Mg test och tillsats.

Sökte runt på forumet om lite djupare info vad Mg gör, men hittade inget... har någon en länk med lite kemi info?

tack för hjälpen Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan började jag tillsätta Bio-Magnesium till rätt nivå och då fick jag ordning på vattenvärdena, med ett normalt KH i kombination med rätt Ca och Mg.

gött där satt den! då e det pga mitt magnesium värde, testar inte för magnesium... då vet jag vad jag ska lägga en del av lönen på när den kommer imorn... Mg test och tillsats.

Sökte runt på forumet om lite djupare info vad Mg gör, men hittade inget... har någon en länk med lite kemi info?

tack för hjälpen Mvh Henrik

Träna norska:

Magnesium (Mg) og saltvannsakvaristikk

Magnesium er det 3. vanligste ionet i sjøvann etter natrium og klor og 3 ganger så konsentrert som kalsiumionet.

Funksjonen til magnesium i sjøvann – hemmer utilsiktet kalsifisering.

Magnesium har en viktig funksjon i sjøvann og i akvarievannet når det gjelder kalsifiseringen (dvs. dannelse av kalsiumkarbonat som byggesteinen for skjelettet til korallene).

Sjøvann er egentlig "overmettet" med kalsium og skulle normalt ha blitt felt ut i vannet. Utfelling betyr at et stoff som befinner seg oppløst i løsningen går over til et fast stoff og drysser ned på bunn som et bunnlag. Kalsium skulle altså ha blitt felt ut som kalsiumkarbonat (=marmor) i sjøvann, men gjør dette ikke. Årsaken til dette er magnesium (Mg).

Populært sagt vil magnesium legge seg over den begynnende kalsiumkarbonatutfellingen som et "tynt teppe". Magnesiumen vil dermed hindre ytterligere kalsifisering. Hadde det ikke vært for denne funksjonen til Mg, ville den abiotiske (dvs. ikke-levende) kalsifiseringen som kan skje i havet og i akvariet ha "stjålet" for mye kalsium og karbonat slik at verdiene til kalsium og alkalinitet ville blitt alt for lave. Kalsifiseringen blir på en måte kontrollert av Mg og skjellettet til korallene blir bygd opp i kontrollerte former av bl.a. kalsium, karbonat og magnesium m.fl.. F.eks. kalkalger inneholder magnesium i over 1% av sin vekt.

I tillegg brukes Mg i en rekke biologiske reaksjoner i både fisk og korallers organisme.

Hva er riktig Mg-nivå i karet?

I sjøvann er Mg-nivået på 1280 ppm (parts pr. million). Man anbefaler derfor å etterlikne naturen med å ha verdier mellom 1200-1400, helst 1250-1350 ppm.

Har du problemer med lavt kalsium- og alkalinitetsnivå og du har sett rikelig med kalkavleiring på utstyret? Da kan magnesiummangel være årsaken.

Nettopp fordi magnesium har denne "kalsifiseringsbeskyttende" rollen vil magnesiummangel føre til betydelig kalsifisering = utfelling av kalsiumkarbonat i akvariets utstyr etc.. Dermed tapes kalsium og karbonat fra vannet og kalsiumverdien og alkalinitet faller.

Tilsetning av Mg

Tilsett Mg enten som pulverform eller væske. Det finnes forskjellige typer på markedet. Unngå for raske økninger – ikke mer enn 100 ppm økning pr. døgn pga fare for urenheter i Mg-blandingen.

Andre tilsetningsmåter:

I tillegg vil man få rettet opp Mg-verdiene hvis man gjennomfører vannbytter. Naturlig sjøvann representerer et betydelig depot med Mg. Saltmiksene vi bruker for å lage saltvann inneholder også rikelig med Mg. Tropic Marineâ og Seachemâ sies å ha litt for lite av Mg i seg, mens Corallifeâ er sagt å inneholde for mye. I tillegg vil man kunne få Mg inn i karet ved å bruke kalkreaktor der grusen kan inneholde Mg. Små mengder Mg vil også være i div. tilsetninger for å høyne kasliumnivået (=urenheter i blandingen eller bevist tilsatt Mg fra produsenten). Også urenheter i kalsiumhydroksid til å lage kalkvann kan inneholde Mg, men i små mengder. Mg finnes også noe i fiskeforet, men i så små mengder at dette ikke utgjør noen forskjell i konsentrasjon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...