Speedster Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 Efter att jag utrotat cyanobakterierna med nåt medel så har denna alg som ser betydligt trevligare ut att växa ordentligt. Bara kommit upp ur en sten. Helt grön och ser riktigt fin ut. Vad tror ni det är? Den har växt så här mycket på mindre än 4 dygn. Citera
Dallaman Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 har en likadan men min har slutat växa...vet ej vad det är...? Citera
Christer T Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 Det är en kalkalg, Halimeda. Snygg tycker jag, det är för mycket kalk i för att någon fisk eller annat djur ska äta den. Citera
jens karlskrona Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Japp Halimeda, växer som ogräs och förbrukar en del kalcium, cyanon har säkert hållt tillbaka/kvävt algen innan.Kan växa fram både det ena och andra nu Robban.Gött att det verkar ha försvunnit iallafall. Citera
Speedster Postat 23 mars 2006 Författare Postat 23 mars 2006 Ja idag när jag tittade såg jag nån vit nakensnigel på nån cm som klättrade på en av stenarna. Tyvärr fick jag RTN på en av mina andra stora stenkoraller. Han rädda en cm av den Hälften av stenkorallerna har ju fått RTN senaste 3 månaderna så det är inte så kul. Verkar som min stora gröna knappolyp har nån form av rtn för (om det nu är möjligt) för den ser ut att frätas sönder utifrån och in Skönt att bli av med cyaonon, men kanske det är antired:en som tar med sig rätt mycket annat. Citera
Speedster Postat 1 maj 2006 Författare Postat 1 maj 2006 1½ månad efter första skottet ser det ut såhär... växer som ogräs. Har fraggat av lite, tur att den inte sprider sig utan sitter enbart den på den lilla platta stenen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.