Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Efter att jag utrotat cyanobakterierna med nåt medel så har denna alg som ser betydligt trevligare ut att växa ordentligt. Bara kommit upp ur en sten. Helt grön och ser riktigt fin ut. Vad tror ni det är? Den har växt så här mycket på mindre än 4 dygn.

post-1559-14468912576393_thumb.jpg

Postat

Det är en kalkalg, Halimeda. Snygg tycker jag, det är för mycket kalk i för att någon fisk eller annat djur ska äta den.

Postat

Japp Halimeda, växer som ogräs och förbrukar en del kalcium, cyanon har säkert hållt tillbaka/kvävt algen innan.

Kan växa fram både det ena och andra nu Robban.

Gött att det verkar ha försvunnit iallafall.

Postat
  • Författare

Ja idag när jag tittade såg jag nån vit nakensnigel på nån cm som klättrade på en av stenarna.

Tyvärr fick jag RTN på en av mina andra stora stenkoraller. Han rädda en cm av den :( Hälften av stenkorallerna har ju fått RTN senaste 3 månaderna så det är inte så kul.

Verkar som min stora gröna knappolyp har nån form av rtn för (om det nu är möjligt) för den ser ut att frätas sönder utifrån och in :(

Skönt att bli av med cyaonon, men kanske det är antired:en som tar med sig rätt mycket annat.

• 1 månad senare...
Postat
  • Författare

1½ månad efter första skottet ser det ut såhär... växer som ogräs. Har fraggat av lite, tur att den inte sprider sig utan sitter enbart den på den lilla platta stenen :)

post-1559-1446891271266_thumb.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.