Gå till innehåll

Koppar dykt upp i ICP


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. 

 

För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... 

 

Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. 

Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? 

 

Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. 

Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns dock inte som att det borde ge sådant utslag så snabbt? 

Kan det vara en magnet vars hölje har lossnat? 

 

Började med rowaphos några dagar innan jag skickade iväg icp. 

 

I övrigt ser jag inte vad som skulle förändrats sen tidigare. Doserar ju spårämnen (aquaforest) men där är kopparhalten minimal. 

 

En detalj, kan ett sånt där aluminiumskal som finns på frysmatsförpackningar orsaka en sådan förändring? Tror ett sådant kan ha följt med en kub ner i karet. 

 

Dela gärna era erfarenheter av koppar i vattnet samt hur ni åtgärdat detta. 

1597244104619_doc (11).pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ganska bra ut. Al bekymrar mig inte - inte heller ditt låga kopparvärde. Kan ha varit otur vid vattenbyte, fel i tillsatser eller något annat. Jag skulle avvakta till nästa ICP test. Som jämförelse - mina värden de sista 4 åren samt en video från akvariet. Döm själv 😆

 

318984328_screenshot052.PNG.233c3e449d9af884c06146aa606d4fc2.PNG

 

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...