Gå till innehåll

ljus funderingar !!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

tjena!!!

har en lite fundering jag ska köra med en 250w mh lampa tänkte sen ha ett blått rör i framkan och ett vitt i bakkan men nu är det så att det ser ut som att jag inte får plats med ett vitt rör längst bak pga av att skummare är i vägen ..akvariet är bara 40 djupt ..

kan man köra bara med ett blått i framkan????

eller ska jag försöka hitta på någon lösning så jag får ditt ett vitt rör bak .. hur är det med alger och sånt när man bara kör blått ljus när inte mh-lampan är på ?`??

för det kommer den inte vara så mycket i början pga att jag köpt en nylampa till min mh och det är ju tt par veckors inkörning period ...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampor går alltid att byta. Giesaman megacrom 13500K blev dock en besvikelse för mig. Aquline Busche 10000K satte jag tillbaka efter 2 mån. Kanse har de förbättrat sina lampor sen sist? Detta var 4 år sedan. Prova! De skryter ju mycket men på senare tid har det blivit tyst. Jag tror de legotillverkar någon stans. Vad jag vet så är de bättre på lysrör och har mycket bra armaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm hadde en lite till fundering : har 1 mh-lampa på 250w+ blått lysrör räcker den till mitt akvarium på 240l måtten är 120långt x 50 högt x 40 brett ...eller ska man sätta ditt 2 st 250w medan man är i farten ??? hört att man både beräkna på ur högt ett akvarium är men också hur långt det är ????

eller ska jag lugna mig till jag satt upp det och titta hur belysningen blir ?????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är i samma sits som h0llowman, har en 250l balja och en 250w MH. mitt kar är 110 långt.

men jag tänkte bara köra med en MH och 2 T8 rör. ljuskänsligaste korallerna (får se vad man skaffar sig) får finna sig i att bo i mittenområdet där ljuset är som mest koncentrerat.

det borde väl funka? har testat lampa ovanför karet, satte den ca. 25cm ovanför den tilltänkta vattenytan och jag tyckte att ljuset spred sig rätt skapligt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...