Gå till innehåll

Värmen är här och karets temp stiger...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Tänkte bara informera lite för andra och hjälpa de som ej tänkt på detta med värmen ute som sätter sina spår i karet.

Jag själv kör med 2st Datafläktar för att kyla karet. Fläktarnablåser vid ytan och då kyler ytvattnet. Allt körs med en termostat coh går på bara om den överstiger 25grader.

Alternativet till detta är att köpa in en AC eller en kylanläggning men tycker att kylanläggningen é lite lyx å dyrt.

Tanke: Man betalar för elen som lampan etc drar, skall man nu då betala massa mer för att kyla ner det man redan betalt så är det inge kul men klart kylanläggningen körs ju "bara" under de varmadagarna och är standby har jag fattat.

Så att köpa en kylare nja, bättre att köpa en AC så får båda fiskar/koraller och vi svalare hemma bunny.gif

Fler tankar och ideér från andra....

Ha nu en riktig bra dag i solen!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en vanlig golvfläkt med stativ förra sommaren när det blev akut. hade inte tid att leta datafläktar. Den står så att fläktströmmen går precis nedanför MH armaturen på ena kortsidan. Den klarar av att sänka akvariets temperatur med ca 4 grader. Med tanke på att dom flesta kylarna man kollar på till akvarium så står det att dom klarar att sänka en viss storlek på akvarium med 5 grader så var fläkten ett mycket billigare alternativ. 500:- istället för 5000:- plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat lite på AC till vardagsrummet, finns från 4000kr(på Rusta) och upp, då får man ac, avfuktare, fläkt i ett, så den behöver inte stå oanvänd på vintern heller om man som jag får väldigt fuktigt. Ett litet problem är att även dom portabla har en slang som ska ut genom ett fönster eller liknande, bor man på första våningen så kan det bli lite svårt, men det går säkert att lösa(kanske gåratt koppla till nån ventil oxå), . Dessutom drar dom en del ström, har för mig att de ligger på runt 900w.

En AC till lägen heten är ju inte heller så svårt att motivera för sambon, som en kylanläggning till karet

Hos mig har tempen oxå stigit ganska bra redan, igår var den uppe i 29grader....Ska skaffa en bordsfläkt oxå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat att köra med en stor bordsfläkt typ "30-tal" sedan två dagar och det funkar skitbra!!! tempen ligger på konstant 24,5 grader. Eftersom min fläkt är en replik av en gammaldags model tror jag den låter mer än "moderna" modeller. Jag får ett "woosch" ljud som hörs och stör tv-tittandet lite. Och eftersom ungarna lägger sig vid 8-tiden kan vi inte dra på surrounden tillräckligt för att dränka ljudet. Men vi får istället en underbar havsvind som fläktar vardagsrummet.

__________________

540 l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att jämföra ljudet så här utan testobjekt att jämföra med samtidigt men jag tycker inte att det är ett störande ljud från bordsfläkten. Visst låter det men det är så dovt så man kopplar bort det efter ett tag. Jag tycker datafläktarna viner mer liksom. Men det skiljer sig säkert mellan olika modeller.

/ Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst försöker jag hålla temperaturen i rummet på en vettig nivå.

De där riktigt varma dagarna så tar jag en PET-flaska med vanligt vatten och fryser den... sen lägger jag en eller ett par sånna i vattnet. Det vattnet som smälter stannar kvar i flaskan och fortsätter kyla..

Då ändras inte salthalten, kylningen går inte lika snabbt, men varar mycket längre.

Fläktar fungerar också bra, men tänk på att ni får ökad avdunstning. Det är heller inte bra att rikta fläkt direkt mot MH-lampor. Kyler man dessa för mycket kan de bränna med fel färgtemp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också testat dykarens variant med petflaskor och det funkade bra för att sänka riktigt akuta temperaturökningar. jag tyckte att det var lite jobbigt att hålla på med det eftersom det tog längre tid att frysa vatten än det tog för isen att smälta när flaskorna låg i akvariet.

Testade då att använda ett gammalt ytterfilter jag hadde. det pumpade endast 300 L / h. Filterkammaren fick vara tom och jag använde samma insugsslang men kopplade på en ca 4 meter lång slang till utblåset.

Sen gjorde jag en billighetsvariant på kylare genom att använda en gammal kylväska som jag skar upp två hål i för slangarna. Större delen av den långa slangen låg virad inne i kylväskan. Sen fyllde jag kylväskan med petflaskor med is i och kylklampar. På det sättet tyckte jag att kylan räckte längre. Tur eller otur, så hann jag inte testa det så länge för det här var i slutet av sommaren och sen blev det kyligare väder och kylningen blev överflödig.

/ Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min ljusramp sitter en datafläkt monterad mellan mina två 250w mh, men den brummar hur högt som helst.Tror att den ger vibrationer genom upphängningen, det är inte själva fläkten som låter men det brummar som bara den....Ska kanske undersöka fästena och se om man inte kan lägga nån gummipackning eller nåt, ett jäkla meck bara, då jag inte kommer åt på plats utan måste ta av hela rampen och alla sladdar......Fast det kanske kyler en del så det är väl kanske bäst att undersöka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har sökt en kylanläggning överallt på webben ett tag men inte funnit någon, så idag var jag och inhandlade en bordsfläckt för 149:-

den har nu vartit på i 4h och har sänkt temperaturen med 0°C, man får nog vänta ett tag på resultat.

wrang, AC till hemmet, vad kostar en sådan? har du någon bra länk, tänk vad skönt det vore och att sova i 20 grader

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Ja det tar ett tag för att kyla vattnet. Mitt kyls ca 5grader på 2h men då är det 2st stora tror att de luftar med ca 80m3 i timmen så därför.

AC é dyrt man får nog räkna med 5000kr för en som kyler ca 30m2 och då är den på säg 800watt mer eller mindre.

Nja jag har sett sådana i reklamblad hem typGöfab, Rusta etc

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm tanken är god christian. Hadde faktist samma tanke. Undra bara om det går.

Ett rör där vattnet kommer ifån sidan och som en fläkt sitter på toppen å blåser ner på vattnet. Undra om det funkar som med länken du tippsade om.

Från ytavrinningshörnet via "kyltornet" å sedan ner i sumpen??

Skulle la funka som en tryckande kylare

kyltorn%20bild%202.jpg

Men vadå Kvävefilter. Funktion, tanke, bra eller dåligt?

/C

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kyltorn är precis som ett sånt filter med biobollar i bara det att man blåser luft igen det.

Du fyller tornet med fyllkroppar typ ringar eller biobollar så att vattnet får stor kontaktyta med luften som möjligt. Detta medför att mer vatten kan avdunsta och därmed kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vlien hiskelig avdunstning man måste få med ett "biobollskyltorn" men vad gör man inte då tempen stiger! Hur mycket varmare än rumstemperaturen brukar ni ha i era kar? Jag får ca 2,5 grader varmare då MHn är på med fläkt och 4grader utanfläkt. Utan MH på ca 2grader. Det skulle vara intresant att höra!

Statusrapport från Umeå

rumstemp: 24

kartemp: 26

Ute: ingen aning men kallt

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren skrev: "Det är heller inte bra att rikta fläkt direkt mot MH-lampor. Kyler man dessa för mycket kan de bränna med fel färgtemp"

Såg kylartikel i senaste reefkeeping:

citat: "The bottom line: unless you are blowing a huge fan right on the metal halide bulb, you will not affect its function or damage it."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...