Gå till innehåll

Värmen är här och karets temp stiger...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Så jag hade delvis rätt och delvis fel.

Man bör nog inte rikta fläkten rakt mot lampan... men troligen gör det ingen skada om man skulle göra det heller. :)

Läste också Reefkeeping...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp!

Men ibland måste jag säga att Shimek snackar en hel del skit också. Han drar ganska vilda slutsatser utifrån begränsad forskning. Han är bra, men han är lite väl mycket ibland tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja säga att han och ett par till är några av de få som verkligen försöker ha lite substans i sina argument. Det är ju det bullsh*t-artikeln handlar om. Allt han säger om sandbäddar är dock inte helt underbyggt. Mikael Norén pressade honom med några frågor på ADR då Shimek medgav detta..

En annan sak är ju hans drastiska formuleringar som säkert retar många. Men det är väl mera en läggningsfråga.

Jag är lite nyfiken vad du tycker är skitsnack av det han säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte riktigt hans sätt att idiotförklara alla som inte tycker som honom. Men det är ju väldigt typiskt saltvattenshobbyn... det finns så otroligt många besserwissers som vet allt och är snabba atttala om hur duktiga de själva är.... och hur dumma alla andra är.

Jag föredrar lite ödmjukhet. Ingen har alla svaren.

Jag har stor respekt för Shimeks kunskaper om djuren, där tycker jag han är en höjdare.

Men just saltsnacket är jag lite skeptisk till. Ibland känns det som han mest försöker hitta förklaringar till varför DSB inte alltid funkar så bra... känns som han är så inne på DSB att allt annat är av mindre betydelse. Jag tror säkert att det finns bättre och sämre saltblandningar. Men det finns alldeles för många som får strålande resultat med salt som Instant Ocean, det kan bara inte vara så farligt som Shimek vill få det att verka. Jag förblir skeptisk men nyfiken tills dess att han visat lite mer fakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena vill bara ge min cred till dykaren som formulerade sig delikat ifrågan över....Du slog verkligen huvudet på spiken. Visst, Shimek är otrorligt duktig och säkert välutbildad i ämnet, men man kan uppnå ett otroligt välmående och mångfaldigt kar på många sätt. Man behöver inte nitiskt följa hans tillvägagångssätt. Det som är skrämande är att han får det att låta som allt annat än hans sätt är skit och där tar andra vid. Tids nogfår vi säkert veta ändå. Nog om detta från mig, som sagt besserwissers finns det gott om, ett gott recept för ett framgångsrikt akvarium är att veta lite om mycket. Likaså förblir jag spektisk men öppenoch nyfiken på allt som kan förbättra hobbyn.

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill nog försvara Shimeks provocerande stil. Den har ju gjort att hans arbeten om gifter etc. nått fram och debatterats. Dessutom tycker jag att det är rätt underhållande. Kom ihåg det arbete han lägger ner både på reefcentral och i undersökningar till ingen eller lite ersättning. Jag tror absolut han bidrar till att höja kunskapsnivån och utveckla hobbyn. En kul grej var ju hans avfärdande av skummaren som en "high priced aerator". Det fick han ju senare äta upp när hans egen undersökning visade att skumning avlägsnar en hel del tungmetaller och fosfat osv.

Salthistorien har dessutom provocerat fram en bra artikel av Habib (Salifert) om gelatorer.

Besserwissrar som påstår saker utan nån underbyggnad är ju ändå jobbigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror dock inte att denna kylaren blir billigare än att köpa en bättre begagnad (arbetet inräknat). Men det är ju inte därför man gör den. Tänk att peka på en sådan skönhet och säga "den har JAG byggt"

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...