Gå till innehåll

Val av kar


CissiP

Rekommenderade inlägg

Nybörjar-fråga! 

Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. 

 

Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. 

 

Vill köpa så komplett som möjligt! 

 

Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? 

 

Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, CissiP skrev:

Nybörjar-fråga! 

Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. 

 

Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. 

 

Vill köpa så komplett som möjligt! 

 

Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? 

 

Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉

Red sea har ju ganska enkla system där du "bara" kompletterar med tekniken (belysning, returpump, cirkulationspump/ar, ev skummare och andra tillbehör efter önskemål) 

 

Deras reefer 350 och 425 (vilket representerar antal liter i systemet) ska båda vara 120 cm långa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Red sea har ju ganska enkla system där du "bara" kompletterar med tekniken (belysning, returpump, cirkulationspump/ar, ev skummare och andra tillbehör efter önskemål) 

 

Deras reefer 350 och 425 (vilket representerar antal liter i systemet) ska båda vara 120 cm långa. 

Jo, har dykt på dem i googlandet och det kan nog sluta med ett sånt men då följer mängder av beslut om vad som mer behövs.. 😂 

 

Jag är som sagt noob och mitt lilla kar körs med hang-on-filter och streamer, thats it! Så kan inget om returpump (hur kraftig tex?), belysning eller skummare. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, CissiP skrev: