Gå till innehåll

Val av kar


CissiP

Rekommenderade inlägg

Nybörjar-fråga! 

Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. 

 

Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. 

 

Vill köpa så komplett som möjligt! 

 

Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? 

 

Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, CissiP skrev:

Nybörjar-fråga! 

Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. 

 

Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. 

 

Vill köpa så komplett som möjligt! 

 

Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? 

 

Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉

Red sea har ju ganska enkla system där du "bara" kompletterar med tekniken (belysning, returpump, cirkulationspump/ar, ev skummare och andra tillbehör efter önskemål) 

 

Deras reefer 350 och 425 (vilket representerar antal liter i systemet) ska båda vara 120 cm långa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Red sea har ju ganska enkla system där du "bara" kompletterar med tekniken (belysning, returpump, cirkulationspump/ar, ev skummare och andra tillbehör efter önskemål) 

 

Deras reefer 350 och 425 (vilket representerar antal liter i systemet) ska båda vara 120 cm långa. 

Jo, har dykt på dem i googlandet och det kan nog sluta med ett sånt men då följer mängder av beslut om vad som mer behövs.. 😂 

 

Jag är som sagt noob och mitt lilla kar körs med hang-on-filter och streamer, thats it! Så kan inget om returpump (hur kraftig tex?), belysning eller skummare. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, CissiP skrev:

Jo, har dykt på dem i googlandet och det kan nog sluta med ett sånt men då följer mängder av beslut om vad som mer behövs.. 😂 

 

Jag är som sagt noob och mitt lilla kar körs med hang-on-filter och streamer, thats it! Så kan inget om returpump (hur kraftig tex?), belysning eller skummare. 

 

 

Nä så är det ju, oavsett märke/modell du väljer så tillkommer ju en massa behov av tillbehör om du ska ha 120cm brett. 

 

En idé är ju att hålla utkik här på säljforumet, det händer ju att man lägger ner hobbyn och säljer akvarium med all teknik. Har du tur så passar något just dina önskemål 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Nä så är det ju, oavsett märke/modell du väljer så tillkommer ju en massa behov av tillbehör om du ska ha 120cm brett. 

 

En idé är ju att hålla utkik här på säljforumet, det händer ju att man lägger ner hobbyn och säljer akvarium med all teknik. Har du tur så passar något just dina önskemål 😊

Jag får klura vidare! Velar mellan nytt och begagnat. Nytt är alltid nytt liksom och som nybörjare är risken stor att jag kan bli lurad. 🙄

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, CissiP skrev:

Jag får klura vidare! Velar mellan nytt och begagnat. Nytt är alltid nytt liksom och som nybörjare är risken stor att jag kan bli lurad. 🙄

Finns fula fiskar överallt men saltvattenshobbyn är ändå relativt förskonad 😊

Men nytt är alltid fresh, dock kostar det ju en peng och andrahandsvärdet sjunker nästan omgående med 30-50% - om och när du säljer det vidare 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Finns fula fiskar överallt men saltvattenshobbyn är ändå relativt förskonad 😊

Men nytt är alltid fresh, dock kostar det ju en peng och andrahandsvärdet sjunker nästan omgående med 30-50% - om och när du säljer det vidare 

Så sant! 😊 

Har hjälpsamma kompisar som har bra mycket bättre koll än mig tack och lov.. Plus hjälp härifrån! Guld värt! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Cissi ,  om du är säker på att du vill ha 120cm långt kar då ska du köpa det som du tycker passar dig bäst , och då är det helt OK att köpa ett helt nytt kar , 

är man osäker på hur man vill ha det är det bättre att köpa ett begagnat kar , och vill du ha det enkelt så är en sump onödig , 

en sump är till för alla hjälpmedel som man vill ha för att komma ett steg längre som annars är fula att ha i karet ,

120cm och 150cm är de optimala längderna på ett kar ,det är enklare och billigare med att skaffa passande belysning till dessa kar , 

ett salt kar är ett kar inredning vatten och salt + en pump och ett nitrat test , allt annat är bara hjälpmedel för att underlätta och minska sin  arbetsinsats 

och rätta till alla fel man gör ,

akvariet + bänk är oftast den billigaste biten ,  det är inte många tusenlappar men sparar på att sätta ihop det i delar  från olika ställen , 

det som är dyrt är att man köper ett kar , uppgraderar till ett annat efter några månader till det som man egentligen ville ha från början ,

då hade man sparat ett antal tusen om man köpt det direkt istället ,

allt hänger på vad du ska ha i karet , men om du letar runt på youtub en stund hittar du hur många lösningar som helst på enkla kar ,

det finns även en massa forum om kar att på olika ställen , 

 

men med ett enkelt kar menar jag ett 200-300l kar med mjukoraller och LPS koraller en pump eller två och 50-100% vatten byte varannan eller var tredje månad ,

det tar en stund att hitta dessa kar men de är rejält snygga , och minimal arbetsinsats , bara att njuta av karet istället för att stå på en stol meden arm i karet  90% av akvarietiden, 

med stora vatten byte kommer du alltid tillbaka till ruta 1 om du gjort något fel eller om det är något som inte står rätt till karet , 

man ska bara hitta en metod som man tycker är bra och är nöjd med , och det finns lika många sätt att driva ett kar som det finnas akvarister ,

mvh stefan 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...