Gå till innehåll

Overflowbox


Mathias81

Rekommenderade inlägg

Hejsan! 

Ngn som har erfarenhet och kan dela med sig av lite teknik för att få de att funka som de ska?

Har köpt mig en aqua medic overflowbox som ja starta upp upp igår. Men märkte omgående att jag får problem med luftbubblor. Ju mer flöde desto mer luft. Så nu för att ja ska kunna våga åka till jobbet så har ja fått dragit ner på flödet ordentligt. Vilket ja inte vill egentligen då den ska klara 5000 liter i timmen vilket ja inte är i närheten av. Låg ett så kallat nät i första facket som ja fick ta ur så länge för att den gjorde oxå att de blev luftbubblor som la sig där ja inte vill ha dom. Vet att de finns en pump att köpa i USA men den på 110 volt zå de går ju inte riktigt. Någon som kan hjälpa mig att finjustera in boxen? Samt att de skvalpar som fan från den. Ngt tips på de med hur jabska lösa? För ja har två rör ner och de ena plugga ja typ för att de skulle bli tystare men de ska inte heller behövas. Hjälp snälla. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har tagit bort nätet & pluggat igen ena röret ner så har du väldigt lite marginaler och en katastrof att vänta om något råkar sätta igen det andra röret ner. Det är nog bättre att leva med ljudet så länge!

 

Vad är det för pump du nämner? Det ska inte behövas någon pump till AM OFB. 

 

På "alla" andra brunn-lösningar gör man ju så att man stryper det ena röret ner så det alltid står under vatten och inte sörplar. Se använder man det andra röret som nödrör.

 

Då blir det tyst. Läs på lite om Bean Animal & Herbie Standpipes tex så kommer du förstå teorin bakom. Det behövs nog göras en liknande lösning för AM OFB för att få det tyst. Vattennivån i karet måste ju vara hög nog med annars drar sifonen med sig luft i insuget. Det går nog att justera med en strypt primär.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min plugg är ett rör med ändhatt som ja bara ställt på ett annat rör. Blir vattnet för högt så kommer den att ramla bort. För ja tog bort själva gallerröret och satte dit ett pvc rör som är typ 10 cm högt. Och sen en stump med ändhatt uppe på den. Så de är nödnumret kan man säga. Men vatten nivån på den sidan är typ 3 cm får högre om ja ökar flöde. Men vet inte riktigt hur högt man ska ha. Hittar inte så myclet om de. Samt att ja har sett de sitter filter utanpå gallerrören som oxå får de att tystna. Men var hittar man runt filter med håligheter på 32mm?

Pumpen ja tänker på är Tom aqua lifter. Googla på de så ser du exakt. Man kan oxå använda doserpump med samma resultat har ja läst mig till. Den suger ut all luft. Teoretiskt. Så slipper man göra de för hand. Men om ja hinner idag ska ja justera flödet till akvariumet för ja strypt de nu pga av att ju mer flöde till desto mer luft. Men ska experimentera lite idag om ja hinner. 

Ändrat av Mathias81
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...