Gå till innehåll

Erfarenheter GHL maxi - förändringar i flödet!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Jag har en GHL maxi 2 pumpar som jag använder till att mata in vatten till mina nitratfilter.

 

Nyårsafton gick slangen i pump 1 sönder. 

 

Fick leta länge för å finna en ersättningsslang men fann tillslut en slang i en gammal IKS pump som passade i förhållande till längd och diameter. Den är inte exakt densamma som GHL's egna (lite kortare och större innediameter)

 

Till saken hör att när jag kopplar in den och skall kalibrera pumpen på nytt får jag stora skillnader i vattenmängd ut.

 

När pumpen vad ny gav kalibreringen en max på 298 ml/min - GHL's specifikationer säger maximal kapaxcitet 320 ml/min - när jag mäter med den nya slangen får jag ut 466 ml/min. Någon annan som har gjort sig samma erfarenhet eller har tankar om varför det är så stor skillnad?

Det är säkert inte bra för pumpen att pressas så hårt men jag må köra detta tills jag får tag på ny slang enligt GHL's orginal - är det någon som vet om exakt diameter/innediameter på slangen?

 

Ser på hemsidan att det skall vara 145 mm +/- 1 mm i längd men ser ingenting om hur stor diametern är.

 

 Kort och gott.. vill få erfarenheter - fler som har fått läckage från slangarna? Hur ofta är det rekommenderat byte av slang? Hur bred bör stripsen vara som håller slangarna på plats osv.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...