Perk Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 Om jag låter en Kh-maskin styra doserpumpen till kalkreaktorn så får jag ett automatiskt system för kh, ca och mg? Eller har jag missförstått något? Citera
petnym Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 Nej, KH-maskinen styr bara alkaliniteten... En renodlad KH-maskin mäter inte Ca och Mg, så det finns ingen garanti att dessa ligger rätt över tid även om de oftast rör sig långsamt... I en kalciumreaktor så kommer ju magnesiumet (oftast) från ett separat media så man måste ju blanda rätt mångd med det. Citera
Perk Postat 7 januari 2021 Författare Postat 7 januari 2021 Hänger inte Ca och KH ihop (och även Mg om man blandat rätt)? Eller kan de förbrukas obalanserat?Givetvis måste man säkert mäta Ca och Mg ibland för att kolla balansen men med maskinen borde man ju kunna göra det mer sällan? Citera
petnym Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 En kalciumreaktor med media från riktig korall doserar ju oftast alk+Ca i någorlunda rätt proportion. Jag tror också att doseringspumpen "Dosetronic" kan justera alla ballingkomponenterna efter mätvärdet för Alkaliniteten från Alkatronic. Det går ju alltid justara in doseringen oavsett om den är en människa eller maskin som utför mätningen... Jag skulle dock aldrig "i blindo" lita på att alla tre ligger rätt över tid utan att mäta... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.