Gå till innehåll

AM Reefdoser 3 eller Grotech TEC III


isak

Rekommenderade inlägg

Hej

Grotech TEC III kostar ca en tusenlapp mera än Reefdoser 3, är den värd det?

För mindre pengar får man en reefdoser 4 med en kanal extra.

Vad skulle ni köpa?

Har tröttnat på att skopa Ca-pulver (många) varje dag.

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av Reefdoser, men kan bara säga bra saker om Grotech. Lätt att ställa in, suger till sig vätskorna vilket innebär att du kan ha den placerad en bra bit ovanför behållarna, den måttar exakt den mängd du väljer 1-2000 ml / dygn, det går att bygga på med fler pumpar vilket jag har gjort (har nu 3+2), man kan ställa in hur många gånger den ska fördela en viss mängd vätska / dag. Rekommenderar verkligen denna doserings pump. Ett bra köp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har Aqua medics påfyllning och reefdoser liknar den pumpen väldigt mycket, om de är likadana eller ens liknar varandra så har jag svårt att tänka mig att den blir särskillt tillförlitlig. Mängden den pumpar kan variera ganska mycket, Grotech däremot ska vara väldigt precis, åtminstone vad jag har hört. Jag ska förmodligen själv skaffa en Grotech vad det lider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga planer på att skaffa en kalkmixer?

Osäker på vilken Du menar. Kalkvattenmixer funderade jag på att göra mha en doserpumpskanal eller bara droppa från en bunke med häverteffekt.

Kalkreaktor har jag funderat på men det kändes lite komplicerat eftersom jag inte är säker på vad jag behöver skaffa. Om någon (hint,hint) är snäll och beskriver exakt vad jag skulle behöva skaffa så kanske. Jag har handlat på Pwss och Bille (i tyskland) tidigare och de trivs jag med. Det jag har är:

Knappt 500 l totalvolym som nu (efter 6 mån) drar ca 25 ppm/dag (12,5 g/dag, Undrar vart dom tar vägen)

En gammal kolsyresläckare (Tempus, fyllnadsvikt 2 kg) som står i garaget.

Behöver jag en dator så är jag sugen på en GHL Profilux Plus (med Ph och Redox)

Vad mer??

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har precis fått hem en reefdoser och är riktigt missnöjd med den. Det är en tripple och de tre pumparna pumpar olika vätskemängd på samma tid. T ex tar det dubbelt så lång tid för pump nummer 1 att pumpa samma vätskemängd som för pump nummer 2. Rent ut sagt uruselt!

Eftersom alla tre roterar med samma varvtal så insåg jag att det som krånglar måste vara kompressionen mellan slang och rotor. La i en remsa av lite tjockare papper bakom slangarna och vipps så blir dosen lika från alla tre pumpar. Nu är detta en nödlösning eftersom jag ska åka på en 3 veckors semester. När jag kommer hem blir det en garantireklamation på eländet.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...