jupiter Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 har i helgen fått hem mitt 700l akvarium och funderar på mh armaturen för det är en lite använd 400w lampa i armaturen men armaturen är för max 250w enligt lappen som sitter på sidan!skall jag beställa mig en ny 250w eller kan jag köra på detta som det är och vilken typ av lampa skall jag köpa det är e40sockel.han jag köpte akvariet av har själv inte använt denna armatur så han visste inte om detta själv.peter Citera
Draedon Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 står det 250w på armaturen så skulle iaf jag ha köpt en 250w lampa. Citera
jupiter Postat 2 april 2006 Författare Postat 2 april 2006 det verkar vara det enda rätta tror jag med men ville kolla med andra om det gick bra.vilka föredrar ni att använda för det finns ju en del olika. Citera
stigigemla Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 Om du öppnar armaturen ser du en järnkump på ett par kilo på insidan. Den är märkt bland annat med 250w eller 400w.En 400w lampa brukar kunna lysa i en 250w armatur men det finns ingen garanti för färgtemperaturen. Citera
jimmy Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 men är det en 400w amatur så skiter det sig med en 250w lampa jag skulle inte lite på en lapp på utsidan utan öppna den som stig säger å kolla vad det står på grejerna Citera
Doris Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 men är det en 400w amatur så skiter det sig med en 250w lampa jag skulle inte lite på en lapp på utsidan utan öppna den som stig säger å kolla vad det står på grejernaGick o hemtade min gammla 250w lampa o satt i den i min 400w amatur funkade fint Mvh Magnus Citera
jupiter Postat 3 april 2006 Författare Postat 3 april 2006 jag har tittat på den och det står 250w på klumpen som ligger i lådan Citera
acuario Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Gick o hemtade min gammla 250w lampa o satt i den i min 400w amatur funkade fint Mvh MagnusBorde inte lampan bränna ut snabbare eller hur funkar detta? Drar armaturen lika mycket ström eller? någon elkunnig som kan ge oss ett svar? Citera
Cathulu Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Men är det ok att sätta en 250W lampa i en 400W MH? Någon elkunnig? Citera
stigigemla Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Lampan brinner ut snabbt om den drivs extra. Dessutom finns det en risk för att det händer något med höljet eftersom den blir mycket varmare.I USA är det en del som testat med att trimma lysrörsarmaturer. Kommer jag i håg rätt kunde man höja ljuset 30% och få ungefär halva livslängdden. Jag skulle tro att förhållandet är något liknande för MH. Citera
uffe2 Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Drosseln är gjord av en järnkärna lindad med många varv koppartråd.Dimensionerna på järnkärnan och koppartråden är anpassade för 250 W.Kör du 400 W lampa i en 250W drossel, så kan minst två problem uppstå- De resistiva effektförlusterna i spolen ökar med ca (400-250)/250 dvs med 60% => spolen blir varmare- De magnetiska förlusterna ökar med minst 60 %, men om järnkärnan mättas magnetiskt, så får du strömrusning i spolen och det är stor risk för att den blir överhettad eller att lampan går sönder. Ökar strömmen bara lite pga att spolen är på gränsen att vara magnetiskt mättad, så får du mer effekt i lampan, men klart kortare livslängd.När man gör en design av en drossel så har man lite marginal,både m.a.p. resistiva effektförluster och hur nära man ligger för att få spolen mättad.Mycket teori nu, men det enklaste sättet är att testa och känna på spolen, så att den inte blir för varm.Dock finns risken att lampan pajar direkt, beroende på vilken spole (ex. fabrikat) man använder;-(Hur det blir med lampans färger är en annan fråga..... Citera
jupiter Postat 4 april 2006 Författare Postat 4 april 2006 hm mitt problemet är löst jag tog ut lampan för att inte skada den när jag monterade upp armaturen och ja ni vet murphys lag. lovar att hade jag inte tagit ur lamp h-vetet så hade den varit hel nu beställde mig en 250w coralvue 14000 k nu så då är mitt problem löst iafPeterps tack för svaren ds Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.