Gå till innehåll

400w mh i 250w armatur


jupiter

Rekommenderade inlägg

har i helgen fått hem mitt 700l akvarium och funderar på mh armaturen för det är en lite använd 400w lampa i armaturen men armaturen är för max 250w enligt lappen som sitter på sidan!

skall jag beställa mig en ny 250w eller kan jag köra på detta som det är och vilken typ av lampa skall jag köpa det är e40sockel.

han jag köpte akvariet av har själv inte använt denna armatur så han visste inte om detta själv.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men är det en 400w amatur så skiter det sig med en 250w lampa jag skulle inte lite på en lapp på utsidan utan öppna den som stig säger å kolla vad det står på grejerna

Gick o hemtade min gammla 250w lampa o satt i den i min 400w amatur funkade fint

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan brinner ut snabbt om den drivs extra. Dessutom finns det en risk för att det händer något med höljet eftersom den blir mycket varmare.

I USA är det en del som testat med att trimma lysrörsarmaturer. Kommer jag i håg rätt kunde man höja ljuset 30% och få ungefär halva livslängdden. Jag skulle tro att förhållandet är något liknande för MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drosseln är gjord av en järnkärna lindad med många varv koppartråd.

Dimensionerna på järnkärnan och koppartråden är anpassade för 250 W.

Kör du 400 W lampa i en 250W drossel, så kan minst två problem uppstå

- De resistiva effektförlusterna i spolen ökar med ca (400-250)/250 dvs med 60% => spolen blir varmare

- De magnetiska förlusterna ökar med minst 60 %, men om järnkärnan mättas magnetiskt,

så får du strömrusning i spolen och det är stor risk för att den blir överhettad eller att lampan går sönder.

Ökar strömmen bara lite pga att spolen är på gränsen att vara magnetiskt mättad,

så får du mer effekt i lampan, men klart kortare livslängd.

När man gör en design av en drossel så har man lite marginal,

både m.a.p. resistiva effektförluster och hur nära man ligger för att få spolen mättad.

Mycket teori nu, men det enklaste sättet är att testa och känna på spolen, så att den inte blir för varm.

Dock finns risken att lampan pajar direkt, beroende på vilken spole (ex. fabrikat) man använder;-(

Hur det blir med lampans färger är en annan fråga.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9: hm mitt problemet är löst :smiley9: jag tog ut lampan för att inte skada den när jag monterade upp armaturen och ja ni vet murphys lag. lovar att hade jag inte tagit ur lamp h-vetet så hade den varit hel nu :)

beställde mig en 250w coralvue 14000 k nu så då är mitt problem löst iaf

Peter

ps tack för svaren ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...