Gå till innehåll

durso standpipe 50mm kapacitet


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

Nyfiken på dina tanke vägar. :snurrig: Tänkar du börja bygget med en standpipe och sen bygga karet på den beroende på vad den klarar. ;)

Skämt å sido så är jag nyfiken på standpipe diskusionen och om du får tips hur man beräknar kapaciteten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Durso med 32mm genomföring. Jag kör genom ca 2500 l/h men jag skulle tro att den skulle klara det dubbla ganska lätt. Sätter man fingret på lufthålet så det blir hävert och bara tar vatten så säger det bara slurp. Skall du köra igenom mycket mer vatten så känns det som det blir längden på överrinningskammen som begränsar, den klarar inte hur mycket som helst. Jag har 45 cm kamlängd och den klarar inte väldigt mycket mer.

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller nog med Isak, är snarast längden på överrinningskammen som sätter begränsningen.

Dessutom blir en durso i 50mm väldigt stor, jag har 40mm men skulle nog kört på 32 istället. Jag får inte min så tyst som alla andra verkar få sina, misstänker att det är för att jag inte skickar genom tillräckligt med vatten (har en deltec 4040)

Om jag skulle gjort en ytavrnning idag skulle jag gjort som många danska gör, två hål (varav ett som reserv, backup) och sen reglera helt med ventil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar tråden lite snabbt... jag kommer ha en durso på 25mm och ca 20cm kamlängd.

vad tror ni, mellan tummen o pekfingret, en sådan skulle klara för kapacitet?

Mycket mer än 1500 l/h blir nog jobbigt. Kamlängden kommer att begränsa dig. Stor risk att vattenytan åker upp så att det går över kammen. Likaså vill Du slippa skrubba kamj..eln varje vecka.

Å andra sidan, som har sagts förut, all cirkulation måste ju inte gå igenom sumpen. 1000 l/h är fullt tillräckligt för det mesta du vill göra. Lägg pengar på en (eller två) justa Tunze-streamers istället.

/Rolf

PS Jag upptäckte efter 3 månader, till min förtjusning, att jag hade fått felleverans från tyskland. Hade fått en Tunze 6100 istf en 6000. 12000 l/h istf 6000. Jag tyckte att det var bra drag i den!! DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

/Rolf

PS Jag upptäckte efter 3 månader, till min förtjusning, att jag hade fått felleverans från tyskland. Hade fått en Tunze 6100 istf en 6000. 12000 l/h istf 6000. Jag tyckte att det var bra drag i den!! DS

Det trodde jag också, men tydligen är det samma pump till 6000-kitet, det är driftdonet som skiljer :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du köpa färdig? varför inte bygga en själv.. 1m 40mm rör, 1 t-koppling, 1 90graders böj, 1 end cap och en tankgenomföring e ju all som behövs för en 1,5" standpipe.

har för mig att dom inte skickar till sverige heller..

edit: kom på att man kan köpa ett diy-kit här i sverige, 40mm standpipe och tankgenomföring, 419,-

inget tysklandspris direkt, men helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du köpa färdig? varför inte bygga en själv.. 1m 40mm rör, 1 t-koppling, 1 90graders böj, 1 end cap och en tankgenomföring e ju all som behövs för en 1,5" standpipe.

har för mig att dom inte skickar till sverige heller..

edit: kom på att man kan köpa ett diy-kit här i sverige, 40mm standpipe och tankgenomföring, 419,-

inget tysklandspris direkt, men helt ok.

Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha ett smalare rör under tankgenomföringen för att få rätt funktion.

Jag höll på och traglade länge med detta när jag byggde. Min "Dursoguru", Janne fick göra allt hemma någon helg med telefonluren i örat. Jag ställde trehundra frågor om bygget........om och om igen. Till slut gav han upp och kom hit istället. :smiley9:

Här är överdelen av mitt bygge när den var färdig (trodde jag).

durso01.jpg

Efter fotot är taget gjordes en del modifieringar. Röret har kortats ner 6-7 cm, lufthålet är nu en bråkdel så stort, mina clowner fick jag fiska upp ur sumpen dagligen så nu finns någon form av "kam":

overinningskam.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha ett smalare rör under tankgenomföringen för att få rätt funktion.

Det visste jag egentligen.. fast jag fick blackout ;)

standpipen jag bygger är 32mm och genomföringen blir 25mm ner till sump, efter ritningar från dursostandpipes.com

då borde de väl bli riktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det visste jag egentligen.. fast jag fick blackout ;)

standpipen jag bygger är 32mm och genomföringen blir 25mm ner till sump, efter ritningar från dursostandpipes.com

då borde de väl bli riktigt?

Låter riktigt. Det är samma dimensioner som jag har till min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha ett smalare rör under tankgenomföringen för att få rätt funktion.

Om jag inte läst fel på dursos hemsida så är det bara i mindre dimensioner som det ska vara mindre dimension i nederdelen. Många verkar lösa detta med en kran på röret alternativt svänar i nederkant också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja kör 50mm rakt av utan nån förminskning å den e knäpptyst.. å funkar klockrent..

kanske bara tur.. :)

Nej inte tur. Se vad jag skrev ovan. Klenare dimensioner behöver förminskning. Du har ju läst på då är det väll inte tur heller?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gillar din lösning Christer med en liten låda på standpipen istället för ett helt fack.

har du byggt lådan själv? blev lite sugen på något liknande själv, fast jag är ingen riktig diy-människa ;)

Lådan är köpt på Coop Stormarknad. Hålet i botten får man göra själv. Fördelarna tycker jag är att den tar mindre plats än en box, du har avrining runt om och det går att reglera höjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då verkar det inte så avancerat.. har du en gummipackning i hålet, eller hur hålls lådan fast på röret?

nu börjar det luta åt att bygga denna variant med kam så man slipper hämta clowner i sumpen ;)

Ja det är en gummipackning. Kommer inte ihåg vad den heter nu men jag har köpt den på byggmarknad med VVS sortiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...