Gå till innehåll

Nivåflottör i ATO


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag inväntar en så kallad breakout box till min neptune apex. 

 

En av planerna är att installera nivågivare i min ato. Främst en som triggar ett kommando när det är dags att fylla på ato, men även som kan stänga av/varna när det börjar bli fullt. 

 

Nivåflottörer går ju att köpa för under hundralappen. De flesta kommer dock med ganska kort sladd och om jag ska ha sladden ner i vattenbehållaren är det väl inte helt lätt att göra en vattentät skarv? 

 

Andra alternativet är att köpa en dedikerad nivåflottör eller dylikt med magnerfäste, men då går priset upp med 400% 😊

 

Det alternativet som känns försvarbart är de flottörer som installeras horisontellt genom att borra ett hål i sidan på ato behållaren. 

 

Min ato behållare är en 50 liters öltunna. 

Är det någon som borrat och tätat runda plastbehållare? Jag är ju orolig att den ska börja läcka 😊 är det något jag bör tänka på? 

 

PS. Jag kör ju ingen automatisk påfyllning av ato utan vill bara ha en extra safety där jag blir varnad om jag glömmer fylla på i tid samt blir varnad om jag skulle glömma av att stänga av i tid. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Twik skrev:

Har du en apex är ju deras optiska givare med magnetfäste är bra val. Men det blir ju en 500ing så man kan kanske komma undan billigare med andra lösningar. Eller så blundar man och råkar klicka på köp ;)

 

Haha med magnetfäste blir det faktiskt 700 spänn per optisk givare! 

Och kopplingen är gjord för deras Flow monitor module (fmm?). Skulle behöva klippa av kabeln isf för att koppla in i en breakout box. Eller köpa en FMM också. Börjar bli lite för många felklick 😅

 

Men jag har beställt flottörer från amazon nu och ska pröva borra hål i annan plastbehållare och installera den, för att kontrollera ev läckage. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...