Gå till innehåll

24W rör med 39W ballast?


GustavF

Rekommenderade inlägg

tja du kan ju få det att funka.

Men det kommer att bli knas...rören blir förstöra och tappar livslängd.

I värsta fall kan rören bokstavligt talat flyga i luften.

Jag själv körde med hf don 35w på 39w t5rör....vist det lyste men väldigt instabilt.

det var bara att köpa till rätt hf-don till min t5 rör.

samt att jag får idag inte igång 2st av mina t5 rör pga att dom blev förstörda av att jag hade fel hf-don från start...det lönar sig att ha rätt från början

foppaBanana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns dock en del armaturer/ballaster att köpa som uttryckligen är för 24W/39W vilket är den enda sorts kombination. Därmed just frågan om 24W och 39W skulle vara kompatibla. Men i mitt fall är det säkert som du säger då denna ballast även finns i en separat 24W variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga. Om ballasten "bara" reglerar strömstyrkan och rören skall ha lika stor ström borde det gå bra.

Det borde man ju se på ljusstyrkan i och för sig.

Har för övrigt fått hem filter för PAR mätaren så nu saknas bara litet arbete....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fick hem lite Osram 67 24W jättebilligt från eBay och har nu testat armaturen. Det lyste på bra med 24W trots att armaturen är för 39W. Vet dock inte om det lyser för bra då jag inte direkt har någon referens. Lät de stå på över natten och de såg fortfarande lika fina ut. Någon som har koll på om det kommer funka i längden eller kommer livstiden bli dramatiskt förkortad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...