Gå till innehåll

Börjar min anemon bli ledsen?


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan.

 

Tacksam för tips!

Karin

Anemon_1.jpg

Anemon_2.jpg

Anemon_3.jpg

Anemon_4.jpg

Anemon_5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Karin

 

min erfarenhet är att anemoner reagerar snabbt på omställningar och på flöde/ljus. 

just denna clownfisk (minns inte var de kallas - gulbandad sidensclown?) är ganska så aggressiva och kan vara ruffiga. kanske anemonen reagerar på det? har du testat att släppa ner en liten halvtinad räka i vatten och se om clownen matar anemonen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minutes ago, nike83 said:

Hej Karin

 

min erfarenhet är att anemoner reagerar snabbt på omställningar och på flöde/ljus. 

just denna clownfisk (minns inte var de kallas - gulbandad sidensclown?) är ganska så aggressiva och kan vara ruffiga. kanske anemonen reagerar på det? har du testat att släppa ner en liten halvtinad räka i vatten och se om clownen matar anemonen?

Tack Fredrik,

 

Jag tänkte att anemonen så smått skulle ha anpassat sig till sitt nya liv nu. Den flyttade på sig en liten bit efter första veckan och har sedan dess blivit både lite, lite större och bubblorna blev mer synliga, men nu ser den, som sagt lite ämlig ut... Jag har inte ändrat något i akvariumet (strömmar eller ljus). Dock är jag osäker på om ljuset är bra inställt, men det är en annan fråga. Jag har självsvåldigt artbestämt clownen till Premnas epigramma, gulbandad sammetsclown. Den bodde tillsammans med anemonen tidigare också, men den är, precis som du säger, mycket ruffig och inte helt snäll med anemonen. Den verkligen badar i den. Jag har inte testat att mata. Tack för tips! Det testar jag! :) 

Tack igen!

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minutes ago, nike83 said:

Hej Karin

 

min erfarenhet är att anemoner reagerar snabbt på omställningar och på flöde/ljus. 

just denna clownfisk (minns inte var de kallas - gulbandad sidensclown?) är ganska så aggressiva och kan vara ruffiga. kanske anemonen reagerar på det? har du testat att släppa ner en liten halvtinad räka i vatten och se om clownen matar anemonen?

WOW, clownen gav OMGÅENDE räkan till anemonen! :) Hoppas detta gör den gladare! :) 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...