Gå till innehåll

DSB med Live Sand(Ecosystems)??


hippo

Rekommenderade inlägg

Vet tyvärr ingen källa för så finkornig levande sand. Men jag har tidigare uttryckt mitt tvivel kring kvaliten på påsförpackad levande sand. Det funkar mycket bra att köra med dött och sedan bra strö levande sand från någon vänlig akvarists inkörda sandbädd ovanpå. Det krävs inte särkskilt mycket, bara någon/några nävar av den inkörda sanden. Optimalt är om man kan få sand från flera olika källor, för då blir det lite bättre diversitet. Förhoppningsvis kommer även en massa kryp från stenarna att flytta in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde använd sand från akvariet och blandade runt den med ny sand, körde den vanliga groggblandningen

1/4.

anledningen till detta är att jag ville få runt bakterier i hela sandbädden, kickstarta den så att säga.

Sen när nästa löning kommer tänkte jag inhandla "riktig levande sand" för att få i lite olika djur, läste i en tråd att JR kan ta hem det.

har startat upp 2 st remote dsb:s i 25L hinkar, väntar på att de ska mogna till sig.

kör korallsand 2mm 20cm djup.

Körde min första dsb i sumpen i 8 mån, den ville aldrig komma igång för mig, troligen för att jag tillsätter sötvattnet där och häller i alla kemikalier där=kraftig obalans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

återstår att se, har bara varit igång i 4 veckor, verkar mogna till sig bra.

de är 35 cm i diameter och såvitt jag förstått det, så behöver man öka djupet om man har grövre sand.

Jag är väldigt nöjd med vad jag kan se, kul att följa utveckligen i hinken (den är genomskinlig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag försått det så måste sanden vara väldigt välidgt finkorning för att bädden skall fungera. Meningen är ju att de små organismerna i sanden skall "vända" på alla sandkorn kontinuerligt. Det säger sig sjäv att sandkorn på 1,0 mm och uppåt inte borde fungera ovasett hur djup bädden är. /Marcus S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med sanden grovlek verkar det finnas lika många åsikter om som dsb anhängare - jag har i många år kört fungerande sandbäddar med lite grövre sand (jag har min i karet - det blir halvjobbigt med sugar-fine)

Däremot vet jag att det är periodvis är svårt att få fram importerad levende sand,

eftersom den ska ju vara levande vid framkomsten också - annars känns konceptet meningslöst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är ju att de små organismerna i sanden skall "vända" på alla sandkorn kontinuerligt. Det säger sig sjäv att sandkorn på 1,0 mm och uppåt inte borde fungera ovasett hur djup bädden är. /Marcus S

håller inte med dig att det skulle vara så självklart, sandkorn över 1.0mm ligger inte stilla.

maskar t e x kryper ner till 3/4 delar i min hink, hur gör de det utan att rucka på sandkornen?

och när kvävgasen sipprar upp flyttas också kornen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger... skulle vara roligt att höra hur du har löst det, hur djup? vilken kornstorlek? olika kornstorlekar?

hur lång tid tog det för din att mogna? har du sått den eller tillfört ytterligare småkryp från andra bäddar?

något du hade gjort annorlunda om du skulle starta en ny bädd?

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstruktion Plenum:

1) vatten spalt 15mm

2) sandlager 2-8mm 100mm

3) separations film (glasfibermark duk)

4) fin sand 0-3mm (ympad med helst levande sand eller mkt bra laevande sten) 50mm

Jag har dessutom ympat in snäckor (sandlevande dendrikus ätande c:a 100 st) sjögurkor och ormsjöstjärnor.Jag har dessutom ett 50-tal eremiter. Det sista jag fått tag i är mkt häftiga Abalone snäckor. Jag har dessutom på gång 25kg levande sand från indonesien som kommer nästa v.

C.a 15 kg korallsand bryts ned per år och måste tillsättas (undre skicktet) så efter c.a 20 år så måste jag göra ny set up. Då detta skickt är på 350kg.

Detta är andra 3000l som jag kör på detta sätt d.v.s sedan 1984. Inga phosfat remover kalkreaktorer eller annan teknik utom en bra skummare. Tillsätter dessutom 3 komp mineraler vi dospump.

Har nu koraller alla från fraggar och 87 fiskar var av många fullvuxna.

pH mellan 8,17-8,22 Ca 400, Nitrat 5mg/l, Mg 1280 det är vad jag mätt. Salthalten håller jag på 34,5-35 promille.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min DSB består av sand allt mellan 1-4mm/ 6-7cm och är väl inne på 5:e året, eller var ska jag väl säja eftersom karet är nedplockat sen en vecka! (Jag ska bygga större, men då tänker jag starta från scratch igen)

Sanden startades upp med slamsug från min lokala handlares korallburkar, jag har sporadiskt ympat in levande-sand

men tyvärr med betoning på sporadiskt - jag tror det bör göras ett par tre ggr./år

Jag tror som sagt inte det har någon större betydelse om man kör oleotisk sugarfine eller nåt annat - dock tror jag kalkkross är att föredra före korallgrus, pga renhetsgraden.

men det viktiga verkar vara att få igäng den rätta blandningen av innevånare i sanden - OCH att inte hålla på å rota ,slamsuga eller ha grävande firrar etc.

Kommer jag att göra likadant igen? Japp!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...