Gå till innehåll

kalkreaktor tillbehör, el. bara mixer?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar runt vad jag ska välja för att tillföra ca till karet och vad som behövs till en kalkreaktor. Om jag fattat saken rätt så kör man väl ofta både mixer och reaktor främst för att genom mixern hålla ph uppe? Så genom att bara köra mixer riskerar man att på sikt få problem med ph? Genom att bara köra reaktorn är risken istället att ph sjunker?

Vad behöver man egentligen till en kalkreaktor och vad gör de olika tillbehören? Magnetventil, används väl till att stänga för Co2 om inte reaktorn ska gå 24/7 eller? Om man kör utan någon form av ph-styrning kan man då koppla magnetventilen till en timer så att reaktorn exempelvis bara går under dagen? Nålventil, är den till för att justera mängden gas som släpps in i reaktorn? Manometer, vad behövs den till? Behövs det något mer förutom reaktor och Co2-tub?

Hur matas reaktorn, förmodligen bäst med någon form av doserpump eller? Funkar det kanske med nån annan liten pump?

I mitt förra kar hade jag bara mixer, den räckte inte riktigt för att hålla uppe ca, fick tillsätta lite manuellt oxå, men jag märkte aldrig av någon ph höjning.

Jag kommer inte direkt fylla karet med sps, men på sikt lär det väl bli en del koraller. Ett annat alternativ är väl att skaffa en doserpump från Grotech och köra balling, vilket känns ganska enkelt och bra i jämförelse med reaktor. Men doseråumparna är ju inte dirket billiga och det kanske lönar sig att skffa mixer och/eller reaktor istället?

Någon som kan bistå med lite kloka ord :)

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjaa, jag har ju ganska nyligen själv satt mig in i det här så jag kan ju försöka mig på en liten förklaring. Det du behöver är själva reaktorn med medium, någon form av aragonit t.ex. Rowalith+. Du behöver en CO2 tum med en armatur som är försedd med en nålventil. Det är ju bra med Manometer så du kan se hur mycket som är kvar i tuben men det är inte nödvändigt. Om du inte har tänkt att reaktorn ska gå hela tiden så behöver du också en magnetventil. Den styr du antingen med timer eller ph-controller. Du behöver också en pump som föder reaktorn med akvarievatten. Själv kör jag en liten Eheimpump 300 l/h men den stryper man till några droppar i sekunden.

Det som händer i reaktorn är att aragoniten ska släppa ifrån sig kalcium. Det gör den dock inte vid det ph du har i akvariet, ~8. Du tillför därför CO2 i reaktorn för att komma ner till ett värde där kalcium frigörs, ca 6,5. Med hjälp av en ph-controller på magnetventilen så vet du att du håller det förinställda värdet i reaktorn. T.ex. 6,2-6,5 du kan också körautan den genom att justera in, mäta ph på utvattnet kolla hur kalcium halten förändras. Ph-controllern är alltså inte nödvändig men ett sätt att förenkla. Du kör sen CO2 i reaktorn så många timmar om dagen så att kalcium nivån i akvariet håller sig där du vill ha den. T.ex. 450 mg/l. minskar värdet så kör du CO2 I reaktorn längre tid och blir det för högt så minskar du på tiden.

Kanske inte helt glasklar förklaring men hoppas den hjälpte något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för det Christer, förklarade ungefär vad jag inte hade grepp om när det gäller prylarna till reaktorn.

En kalkmixers funktion kan/förstår jag, det jag inte har riktigt grepp om är varför så många kör både mixer och reaktor, oftast är väl reaktorn tillräckligt effektiv när det gäller ca och kh, eller?

En del kör ju enbart mixer, däremot är det väl inte så många som kör enbart reaktor, hur kommer det sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...