Gå till innehåll

Behöver höja CA snabbt


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag skulle behöva något som höjer CA snabbt såsom Calcium Chloride eftersom det skulle kräva mycket stora mängder med min vanliga tillsats (tropic marin bio calcium) i kombination med kalkwasser. Jag har även hört att man kan använda sig av Calcium Chlorine. Någon som vet vad som skiljer mellan dessa?

Jag undrar också om man kan få tag på dessa ämnen på ett billigare sätt genom företag eller apotek? Jag läste att amerikaner köper något som kallas för Dowflake som innehåller "77-80% Calcium Chloride; purchased from Home Depot". Kanske finns något liknande här?

http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2004/chem.htm

Tacksam för tips!

/Peter

Ps. Skulle det inte vara en bra idé att ha en kemidel på forumet? ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motsvarigheten till Dowflake köper jag hos lantmännen,används som tösalt.Har jag använt i 5år som tillsats enl.Randy holmes recept.Det fiins även magnesiumchlorid som används som tösalt.

Tillverkas av Kemira i Finland,så de borde du kunna hitta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Motsvarigheten till Dowflake köper jag hos lantmännen,används som tösalt.Har jag använt i 5år som tillsats enl.Randy holmes recept.Det fiins även magnesiumchlorid som används som tösalt.

Tillverkas av Kemira i Finland,så de borde du kunna hitta

Vad heter dessa produkter Ernie, använder du även magnesiumchlorid som magnesiumkälla? Vad kostar dessa och i vilka volymer finns de?

vad har du för kalciumhalt nu? Tänk på att inte höja upp allt på en gång, Salifert säger att man inte bör öka mer än 50Mg/l per dag så höj lite varje dag.

Nej jag tänker inte höja utöver rekommendationer bara ett snabbare sätt än de metoder jag använder idag. Mitt CA ligger idag på 320 och sjunker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står bara calciumchlorid(77% flakes) på säcken,tror jag betalade ca:65 kronor för 25kilo

Magnesiumchloriden kommer från Dead Sea Works i Israel ung. samma pris.Bägge två kallas bara för vägsalt,tydligen används magnesiumchloriden där det finns djur,snällare mot fötterna.Jag ja använder magnesiumet som den enda magnesiumtillskottet.Calciumhydroxid(för kalkvatten) finns oxå i 25kilos säckar ca:50kr/säcken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra Ernie, jag läste på Reefcentral att Dead Sea Works produkter ska vara helt acceptabelt för hobbyn (i varje fall calciumkloriden). Jag har skickat ett mail till Kemira så jag hoppas att få svar snart.

Jag kunde inte fått ett bättre svar, mycket uppskattat!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...