Gå till innehåll

Direkt genom skummaren?


Genasty

Rekommenderade inlägg

Om man kör direkt genom skummaren - pumpar skummarn så snabbt att den hinner få ur sig allt vatten då? Man kan ju iofs justera hur mycket som går in i den, men det kan ju inte gå hur långsamt som helst, eller? Nån ruljans i karet måste det ju vara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med att köra akvariets volym per timme ungefär genom en bra skummare. Men som cirkulation behöver man mer. I mina nästan oinredda yngelkar har jag ungefär tre gånger vattenvolymen per timme. I mitt Nano 32 liter har jag 1000 + 300 liter per timme. Alltså mer än 40 gånger volymen per timme. Och i det karet (9Kg sten i 32 liter) kunde jag gärna ha ännu mer cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med att köra akvariets volym per timme ungefär genom en bra skummare. Men som cirkulation behöver man mer. I mina nästan oinredda yngelkar har jag ungefär tre gånger vattenvolymen per timme. I mitt Nano 32 liter har jag 1000 + 300 liter per timme. Alltså mer än 40 gånger volymen per timme. Och i det karet (9Kg sten i 32 liter) kunde jag gärna ha ännu mer cirkulation.

Låter ni vattnet som ni kör runt bara för cirkulationens skull gå genom sumpen, eller tar ni det "separat"?

edit: Låter iofs ganska vettigt att låta vattnet cirkulera genom sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det går trögare och ger med oljud att köra allt cirkulationsvatten genom sumpen. Jag kör i dag vatten för skummare + tillsatser + UV genom supen.

All övrig cirkulation har jag genom pumpar i karen.

Okej. Står dina pumpar karet då, eller utanför med indragna slangar istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har pumparna i karet med ett rejält insugsgaller. Jag är rädd för slangar utanför karen eftersom de lossnar. Inte ofta men när man inte vill... Jag är också rädd för Tunze stream efter att ha läst om alla de olyckor de orsakat med fastnade anemoner, sjöharar och annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...