Gå till innehåll

Vad händer med mina koraller


Martin1981

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. 
 

Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. 
 

För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. 
 

Mina värden i helgen var

pH 8,2

Nitrit 0,03

Nitrat 30/5

KH 7,7

Fosfat 0,07

Mg 1330

Ca 380

 

Saltet har varit nere på låga 1.021 men ligger normalt sett runt 1.024 (Aquaforest reef salt). 
 

Har aktivt kol och Aquaforest Life Bio fil. 
Använder även Aquaforest power elixir. 
 

Se bild. Det är på mina candy cane jag kan se antydan till att vävnaden drar sig tillbaka. Och de är inte sådär lite uppblåsta och puffiga heller. Mina euphylior ser bra ut men kan bli ha stor och öppen mun. 
 

För att försöka sammanfatta, kan detta bero på att salthalten svängt ett par ggr?
Akvariumet är från i juli. Det cyklade klart (ammonia och nitrit nollades) i augusti och korallerna satte jag i i september. 
 

Tack på förhand!

352E4586-5B04-4845-87A1-84B37971412E.jpeg

Ändrat av Martin1981
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...