Gå till innehåll

Tips på bra grejer tack!


Jojo

Rekommenderade inlägg

B8D54675-0D1D-433B-A28C-B5EB44245EF6.jpeg.9e550ebb1f7cd65364e10bb714531cd7.jpeg

Testade det här och det fungerade inte alls för mig! 
Värmde en klump i händerna och försökte fästa en fraggplugg mot en sten. Helt omöjligt! Bara en hal sörja som aldrig stelnade eller limmade överhuvudtaget. Smulades sönder och skitade ner i akvariet. Luktar som plastic padding. 
Kör med superlim men behöver ibland något annat till att fästa större koraller mot sten eller plugg. 
Vad kör ni med? Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna använder jag, den lila varianten. 

Viktigt att man knådar den utanför karet för den kan annars grumla vattnet lite. Använder även i kombination m superlim. Knåda, rulla till en boll, en klick superlim på en eller båda sidor, man kan trycka ner fraggen i den utanför karet å sedan på en sten om man vill. 

Screenshot_20211104_051341_com.android.chrome.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver i regel alltid komplettera epoxy med lim, då epoxy i sig inte fäster utan bara format sig. 

 

Limmet fäster också bättre mot ytor som inte är täckta med vatten/slem, jag brukar därför alltid lite lätt torka av den ände/del av korallen som ska limmas (bara "dutta" med lite papper). 

 

Större koraller är svåra att få fast direkt, ibland kan det hjälpa att göra det i två steg. Först "gjuter" du en fot med epoxy+lim runt basen. Sen försöker du fästa den gjutna basen med epoxy+lim där du vill ha den. Då har du en större bas-yta att limma. 

 

Nyttja gärna så lite epoxy som möjligt när du ska fästa den mot stenen i karet. Använder du mycket är risken stor att det blir gegga av allting när du försöker knåda till den på plats. Epoxyn ska ju bara hjälpa till att forma sig där du inte har två släta ytor mot varandra. 

 

Men det är ett jävla otyg det håller jag med om 😜

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...