Gå till innehåll

Alger grrrrr....


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Nu har det blivit en helldel alger men de sätter sig nästan bara på glaset, och på stenerna är det bara lite grönt/brunt på sinna ställen.

Min lilla skara av 3st turbosar 5st blåeremiter. Klarar nog inte detta trycket själva, + att Ca och Kh är för lågt.

Så nu ska det komma en såndning med Kalcium och Kalk, För att få ordning på detta.

Men hur tror ni att det kommer att gå ser det ut som om det kommer att fortsätta sedan, jag gissar att flera har varit i min sits.

Jag måste få tag i flera algätare. Och jag vill inte köpa en fasiatus för om algerna tynarbort gör den med det. Och turbosar e det skit svårt att få tagi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm vet inte vad jag ville, men jag anntar att jag bara ville höra att det kommer att ordna sig. Känns lite kusligt att vara maktlös när det gäller alger!!smiley19.gif

Brukar det bli så hära när man har låga Kh värden. Och blir det bättre när man fått upp de. Eller ligger problemet i den underbemmanade alg patrullen?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger är lätt att bli av med smiley1.gif De behöver ljus och näring! Genom att strypa nån av källorna förslagsvis näringen! så dör de ut. Så hur ska vi få bort näringen då?! Allt som far in måste komma ut eller bindas upp...eller hur! Så se till att skummaren fungerar, odla caulerpa, se till att systemet inte är överbelastat och skaffa nått system för att dra ner nitraten, antingen genom mer sten, DSB eller nitratfilter. Sen måste man minska "inputen" av näring genom att dra ner på matning och köra med RO vatten. Sen är det bara att vänta och se då skiten sakta tynar bort =) Sen kan man manuelt rensa bort algerna för att hjälpa systemet på traven och ha ett bra rengörings "crew".

Hur ser dina nitrat och po4 värden ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag surar lite i samma sits trots att jag VET att det kommer en algblomning. Burken fyller tre månader nu, och trots att det inte är några enorma mängder alger så är en del stenar (de som inte är som mest porösa) ludna. Caulerpan växer, men algerna växer på den. Ska bli kul att se hur lång tid det tar att få bort. Turbosar och nerita är på plats, po4 obefintligt och nitrat likaså, de verkar leva på luft och kärlek allena:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla värden är bra förutom Kh. använder ro vatten och Po4 halten e nästintill obefintlig, samma sak me Nitrit och Nitrat hallterna kan omöjligt belasta för mycket med bara två fröken fiskar!!

Ska man kanske prova att ha det släckt ett tag eller?

Det har varit alg fritt tills en dag då sakta började växa lite alger och sedan la jag i 5kg ls och då kickade det igång mera alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också fått problem med karet på sistone, mycket gröna alger. Ja tycker själv inte att jag matar mycket, ingen fosfat, ingen nitrit, ingen nitrat, KH=13.

Jag är så less så less....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk som Björn så går det bra. C caeo! Du är är helt rätt inne på att högre CA och KH får dinna alger att försvinna fortare. Stabila och opptimala värden i karet är a och o för att algerna skall dö utt. Alltså som Björn säger: Hur ser dina nitrat och po4 värden ut?

Cliffan . Du säger inget om ditt CA värde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran -> Ca ligger mellan 220-250. Är på väg upp sakta men säkert, märkte att det låg under 200 för en dryg vecka sen då jag inte hade testat mina värden under en tid pga. hade förlagt instruktionerna, klantigt! smiley5.gif

Visste faktiskt inte att Ca:t spelade så stor roll för trådalgernas tillväxt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag ante mig det , med tanke på ditt höga KH. Du bör ha ett CA värde någonstans mellan 400-450. I havet så ligger det på 400-410.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, har ej provat ngn av tropic marines produkter!

Funkar deras CA bra?

Började misstänka att det kunde ha nåt med dålig vatten-cirkulation att göra så jag slängde ner en pump till.

Akvariet är på 150L, cirkulationen låg förut på ca 2800l/h och nu på 4000l/h Det ska ju räcka även utan den sista pumpen jag slängde ner men jag hade den över så den får ligga och vispa runt lite.

Vore kul att få bukt med detta INNAN jag kastar ner allt i min 400L burk. Problemen försvinner nog inte i och med ett akvariebyte...smiley11.gifsmiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt nöjd med Tropic Marins prylar. Mitt CA har nu legat stabilt på 440 en längre tid.

Tror inte att det skulle ha med vattenrörelsen att göra.

Fast i ditt nya kar så bör du ha en vattenrörelse på 10g vattenvolymen, så det blr ju runt 4000l/H

Är du intreserad av tropic Marin så har Korallrevet i södertälje det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ps hade kh uppe i 16 innan jag började tillsätta calciumklorid...så mitt höga KH beror nog mest på att tillsatte "carbonate hardness controller" förut, har slutat med detta, ha ha! får ju inte in nåt calcium i baljan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde STORA problem med bruna alger som jag inte fick bort med att höja KH eller mata mindre:-(( Jag släkte MH lampan under en vecka samtidigt så matade jag extremt lite. Efter det så försvan algerna.

Gissa om korallerna blev glada när jag tände upp MH lampan igen:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo till det nya karet har jag beställt en tunze stream 6060 på 600l/h plus att jag ska ha ett par pumpar till så det kommer att ligga på dryga 8000l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran! Delang & Ekman AB i Filipstad är generalagent för Tropic Marin i Sverige. Din lokala akvarieaffär kan säkert ta hem deras produkter om du frågar. Ett tips bara - så "slipper" du åka ända till Södertälje från Sundsvall.. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med alger ?? försök låna eller köp Korallrevs-Akvariet Band 2 Av Svein A.Fosså & Alf Jacob Nilsen En bok på svenska som beskriver allt om alger, levande organismer, inrednings tekniker, utfodring, sjukdomar & parasiter. personligen en mycket bra bok med fler tips & nytig fakta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan rekommendera en bok skriven av Julian

Sprung, den heter "Algae - A problem Solver

Guide" (ISBN 1-883693-02-0).

På engelska, men innehåller mycket matnyttigt

även om man inte har direkt problem med alger.

Boken är från 2002 så den innehåller "det senaste".

Om jag inte minns fel betalade jag 198 SEK för

boken inklusive frakt (www.amazon.co.uk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appen skriver att man kan släcka MH´n 1vecka och på så sätt bli v med algerna, men kommer de inte tillbaka som ett brev på posten? Om inte så släcks min ommedelbart för jag står inte ut med att behöva handskörda varje vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra bok på svenska är Korallrevs-Akvariet band 2 av Svein A Fosså & Alf Jacob Nilsen denna bok. tar upp LS, alger, inredningstekniker, inkörning av akvariesystemet, foder, utfodring sjukdomar & parasiter.

en bra och detaljerad bok om vilket som är bra och mindre bra. står även om olika bekämpnings metoder för olika angrep & besvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är man hyfsad på engelska skulle jag satsa på den engelska versionen " Modern coral reef aquarium" istället. Den är mycket mera omfattande och mycket mer illustrerad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...