Gå till innehåll

Alger grrrrr....


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Personligen tror jag inte på att släcka MH vid bekämpning av alger. Alger behöver i grova drag 1. ljus 2. näring. Att strypa en av dessa källor dödar således algen. Men jag tror att det ända riktiga sättet är att strypa tillförseln av näring snarare än ljuset! Att strypa ljuset är lite som att "sopa problemet under mattan", för det är inte ljuset problemet sitter i utan för mycket näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad det är för sorts "alger".

Det Appen menade var troligen brun "alger" av typen Dinoflagellater som beter sig lite som röda slemalger.

Dessa flagellater kan man knäcka genom att ha akvariet mörkt ett tag och sedan börja med att ha ljuset på en kortare tid varje dag.

Men det är knappast en kur för trådalger etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag har är grågröna kraftiga saker, jag tror att de heter bryopsis. När Ni skriver om att bromsa ner näringstillskottet, menar ni att sluta mata helt? jag matar nämligen ganska sparsamt hela tiden, ibland bara 1gång per dag.Skall jag öka på med vattenbyten? Typ 10% i veckan eller mer?

Har även ett Rowaphos filter men detta verkar inte rå på denna typ av alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har kämpat ett tag med bruna alger... Tyvärr så har jag haft min lägenhet uthyrd i ett halvår och endast haft möjlighet till underhåll vid ett fåtal tillfällen. Den första juni är jag hemma igen och då jävlar...

Algerna är som ett mörkbrunt täcke som är lätt att slammsuga bort. De har redan dödat en hel del koraller!!!

Akvarievolym inkl. sump ca 800 l. Jag har mer 10 ggr i vattencirkulation. ingen sand. ca 100 kg LS.

3 x HQI 250 W, 20 000 k 7 timmars belysning, samt 2 x58w blått 7 timmar,

TUNZE skummar för 1 000 liter

RO vatten med ett fräscht kolfilter.

PH 8, 2 på kv. KH50 mg/l ,CA 420, NO3/NO2=noll

Har en anemon och 5 clowner som matas mycket sparsamt (varannan dag enligt min hyresgäst). 3 eremiter, 10 tal turbosniglar..

Jag har en kalkreaktor som inte är i drift, saknar UVC.

Vad äter dessa alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...