Gå till innehåll

Foder till skivisar mm


H8RED

Rekommenderade inlägg

Jocke

Jag gör så att jag, till en början var tredje dag, numera nästan varje dag trycker in handen i filterkammaren (jag har vadd där) Under ca 10-15 minuter är det fullt av både organisk material och givetvis bakterier i karet. Sedan jag började med det har korallerna sett mycket bättre ut. Och växt mer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag brukar också mörsa runt lite i finfiltret för att släppa iväg lite godis men jag undrar om inte plankton skulle vara bättre.

Tror att jag ska testa under en period i alla fall.

Tack för ditt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör så att jag, till en början var tredje dag, numera nästan varje dag trycker in handen i filterkammaren (jag har vadd där) Under ca 10-15 minuter är det fullt av både organisk material och givetvis bakterier i karet. Sedan jag började med det har korallerna sett mycket bättre ut. Och växt mer

Hej!

Precis såhär hade jag tänkt göra. När jag pratade med Chris Jury på Reefcentral om korall arter att köra i mitt sjögräskar tyckte han att det var bättre att helt ta bort filtret. Dvs låta korallerna sköta det själva. Jag antar att det behövs aningens bättre cirkulation vid botten för att detta ska fungera.

Här är tråden iaf: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=836433

mvh Mattoas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag vet inte det

Fördelen med ett filter är att man får en koncentrerad bakterieproduktion och att det organiska material man "gösar" ut är mestadels levande eller nyss levande. Dessutom finns ganska så mycket "löst" organisk belastning (det som en reningsverksarbetare kallar löst BOD) Detta "förädlas" i ett filter till bakteriefilm. Detta är inte tillgängligt annars. Dessutom är det lättare att använda det nya organiska material (läs bakteriefilm) som de primärproducerande nitrifierarna skapar om de får arbeta i ett filter än om de arbetar på ytor i akvariet.

Förutsättningen, hur man nu än gör, är dock att man har en input av mat och då kanske framförallt till fisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken är väl (i ett så här litet kar) att man får en väldig massa svävande partiklar om man tar bort filtreringen helt, jag har en del svävande partiklar och jag har ändå bytt ut cirkulations(filter)pumpen mot en som är dubbelt så stark.

Håller man bara koll på nitrat och fosfat så tror jag att filter är en bra sak att ha även i ett korallrevsakvarium.

Dock ej för effektivt då vi ju vill ha en viss mängd "marine snow" för våra filtrerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, jag har läst igenom tråden. Chris Jury ser filtrering som något mekaniskt. Tar ur partiklar - stoppar tillbaka samma partiklar. Det är ju inte smart precis - att ta ut och stoppa tillbaka samma organiska material, det kan jag hålla med om. Jag ser dock filterna som biologiska filter, dvs det sker en produktion av ganska högkvalitativt organiskt material, och en del nyproduktion (nitrifierarna) samt en del omvandling av lösta BOD till mer tillgängligt material(för filtrerare och andra). Mattias, du har en ganska innovativ lösning till nitratbehovet hos ett sjögräskar och samtidigt lösa Ca behovet. Du har tänkt. Men håll med om att det är elegantare lösning att mata fisk - som producerar ammonium - som nitrifieras av nitrifierarna. Resultatet av deras verksamhet blir en nybildad bakteriefilm samt nitrat. Bakterifilmen matar du koraller med och nitraten använder sjögräset.

I ett sjögräskar kan det bli ganska kraftiga pH svägningar och jag måste fråga Stig som också är innovativ om han provat med att hålla nere de största svägningarna med koldioxid och samtidigt "boosta" sin Callerpa?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Fram till Sarah L.s artikel om sjögräs i RK har mitt främsta intresse i akvarier varit växter, sötvatten då. Så jag kommer ifrån en "gödnings" kultur. Jag har kört Tom Barrs Estimative Index metod som i kort går ut på att göda ganska ofta och mycket. Varje vecka gör man sen ett delvattenbyte på 50% för att starta om karet. Närningsämnen från fisk och andra djurs avförning "följer" med på köpet vid vattenbyten så jag har inte tänkt på dem alls.

Du har helt rätt i att Chris ser filter som inaktiva partikelinsamlare, det gjorde jag med faktiskt. Jag håller med om att mängden användbart material nog faktiskt ökar iom att bakterierna binder lösta ämnen. En sak tycker jag Chris har rätt i, det kan vara svårt att göra insamlat material tillgängligt för alla filtrerare.

Personligen gillar jag biologiska system och jag tror att system som använder sig av den stora mängd filtrerare som finns tillgängliga har väldigt stor potential. Att binda restprodukterna i biomassa är en mycket bra metod för närningsexport och dessutom en väldigt tålig sådan. Mitt mål med tillsats av närningsämnen är att se till att det huvdsakliga begränsande närningsämnet är fosfat. Flera av macroalgsorterna har mycket högt N:P uptagsförhållande, så högt som 200:1, och iom att koralller är känsliga för P har jag tänkt ta det försiktigt, därav N tillsats om det blir nödvändigt.

Flera av sjögräsfolket på RC har nyss börjat med CO2. Jag ser det mest som experimentellt och enbart riktat mot rena sjögräs/macrokar. Jag har inte tänkt tillsätta CO2 men kanske ha lite högre alkalinitet. Min tankar angående alk som du läste har oxå med pH svängningarna att göra. Växter som har karbonater som kolkälla är riktigta pH bovar. De absorberar alk och avger CO2 till systemet. Jag har inte funderat mycket på det men om det blir ett problem får jag fundera på att rigga något mha en pH kontroller och doseringspumpar.

Doseringspump iden baseras på att avdunstningen är någorlunda förutsägbar. Då jag vet en maxmängd kan jag koppla ihop en pH controller med en doseringspump som pumpar i en mättad lösning natriumkarbonat. Sen balanserar jag med natriumet med calciumclorid i efterhand på daglig basis. Jag har inte funderat exakt på det eller räknat nått , det är bara en tanke överförd från sötvattensväxtkar. Jag har säker missat nått väsentligt och sen är det ju inte säkert att de behövs alls. :)

Jag kom på medans jag skrev att ett Fluidized Bed Filter kanske skulle vara bra för dessa ändamål! Ett FBF är ju extremt bra för bakterier som tar sin näring från lösta ämnen i vattnet och samtidigt släpper det igenom partiklar. När bakterier i en FBF dör följer de med vattenströmmen ut ur filtret. Nitrifieringskapaciteten i FBFer är dessutom enorm! Bara 1dl finkorning sand kan ge en kvadratkilometer med yta för bakterierna att bo på.

Exempel på FBF: http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/fluid_bed_1.html

Huj. Alla intressanta diskussioner både här och på RC kommer att göra mig knäpp. Jag måste vänta tills Juli då jag ska flytta innan jag kan starta karet!! Gah! :!

mvh Mattias

edit: H8RED, sorry att jag kapade din tråd! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...